A hagyományos iskolamodell válságának tudatában, valamint a piarista oktatás gyökereihez visszanyúlva a Piarista Rend felismerte, hogy a mai fiatalok nevelése nem valósítható meg pusztán a tanórák keretein belül. A nevelés átfogó megközelítésére van szükség, amely egyszerre érinti az értelmet, a lelket, a közösséget és a cselekvő életet. Egyre nagyobb jelentősége van azoknak a non-formális keretek között zajló programoknak – mint a sport, színjátszás, kórus vagy közösségi események –, amelyek segítik a fiatalokat abban, hogy egész személyiségüket bevonják a tanulásba és fejlődésbe. Ebben a folyamatban felértékelődnek azok a pedagógusok, önkéntesek és szakemberek, akik ezeket a területeket vezetik, formálják, alakítják.
A Landriani-hálózat a nevelés átfogóbb megközelítésében biztosít erőforrásokat, hogy valamennyi intézményhez tartozó non-formális gyakorlat megélje és ápolja kalazanciusi identitását. Ez az identitás nem pusztán hagyományok őrzését jelenti, hanem egy élő karizma kreatív és hűséges továbbadását – a mai kor fiataljaihoz szólva, az ő valóságukban gyökerezve.
A kalazanciusi identitás abban áll, hogy hűségesen és kreatívan igyekszünk megélni és megvalósítani mindazt, amit Kalazancius karizmatikus látása az egyház és a társadalom számára jelent. Ez az egész piarista közösség vágya és elköteleződése, valamint mindazoké, akik hivatásukon keresztül felismerték azt a hatalmas kincset, amely Kalazancius karizmájában rejlik. E karizma élő tanúja volt Tiszteletreméltó Glicerio Landriani (1588–1618), Kalazancius erényes életű munkatársa, aki különösen kitűnt a gyermekek csoportos imájának (oratio continua) vezetésében, valamint a vasárnapi szentmisék utáni hitoktatás megszervezésében Róma templomaiban. Életpéldája annyira megragadó volt, hogy Kalazancius maga kezdeményezte szentté avatását
„Az elmúlt időszakban az iskolák formális valósága sok tekintetben absztrakttá vált, ami szükségessé teszi a párbeszéd erősítését azokkal, akik közösen valósítják meg a piarista küldetést. A cél egy gyakorlatiasabb, a valósághoz közelibb kapcsolati, együttműködésen alapuló háló kiépítése, amely túlmutat a formális nevelés síkján, és a non-formális terekre is fókuszál.”
„Ez a jelenléti gondolkodás elősegíti, hogy az különböző szereplők, piarista szerzetesek, civil intézményvezetők, tanárok, öregdiákok és önkéntesek közötti kommunikáció hatékonyabb legyen. Az ő gyakorlatuk képviseli azt a teret, amelyben a non-formális valóság közvetlenül megjelenik. Az együttműködés célja egy összetett, közös térben létező valóság tudatos formálása.”
(Részlet a keretdokumentumból)
A 2024/2025-ös tanévben a Landriani-hálózat négy non-formális intézményi gyakorlat megvalósításában segít, hogy a közösségi élmények és az alkotói kifejezésmódok minden piarista diák számára elérhetővé váljanak. A programok erősítik az intézmények saját hagyományaira és értékeire épülő, ugyanakkor országos szinten is összehangolt nevelési törekvéseket. A tartományi szintű szervezés hozzájárul ahhoz, hogy szakmai és lelki kapcsolatok alakuljanak ki a pedagógusok és programvezetők között, elősegítve egy élő, együttműködésre épülő piarista nevelési hálózat kibontakozását.
A tanév során megrendezésre kerülő négy esemény az intézmények non-formális tevékenységeinek kiemelt ünnepei voltak:
A Landriani-hálózat célja, hogy a piarista nevelés non-formális dimenzióit is integrálva, élő kapcsolatot teremtsen az intézményekben zajló programok között, és láthatóvá tegye a helyi kezdeményezések értékét. Egy olyan országos hálózat kialakítására törekszünk, amely támogatja a piarista lelkiségben gyökerező, közösségépítő és nevelő szándékú tevékenységeket. A cél az, hogy az iskola a nevelés teljes idejű, integrált terévé váljon – ahol a tanítás, evangelizáció, szociális érzékenyítés és közösségi nevelés egymást kiegészítve valósul meg. Ily módon épülhet ki az a „nevelési falu”, ahol tanárok, diákok, családok és a társadalom más szereplői közösen formálják az ifjúságot – és ahol a nevelés hidat képez élet és tanulás, generációk, kultúrák és hitbeli párbeszédek között.
Az továbblépésként feltérképezzük a piarista intézményekben zajló valamennyi non-formális tevékenységeket. Összegyűjtjük a meglévő helyi programokat,érintett tanárok, vezetők és önkéntesek segítségével, valamint elindítjuk egy közös gondolkodást és jó gyakorlatok megosztását. A visszajelzések alapján szeretnénk közösen kialakítani a hálózat működési struktúráját, és olyan élő támogatási rendszert létrehozni, amely kézzelfogható segítséget és inspirációt nyújt a helyi programvezetők számára. Fontos számunkra, hogy a helyi munka elismert és támogatott legyen, és hogy minden piarista közösség részese lehessen ennek az átfogó nevelési küldetésnek.