A 300 éves piarista örökség

NID-1982_Nagy_A

"Nem csoda, hogy mozgékony az iskolák szabályozása, ugyanakkor az oktatási kormányzattal harmonikusan lehet együtt dolgozni" – nyilatkozta a Magyar Hírlapnak a kecskeméti piarista iskola igazgatója, Nagy Attila atya. Kacsoh Dániel interjúja.

"Nem csoda, hogy mozgékony az iskolák szabályozása, ugyanakkor az oktatási kormányzattal harmonikusan lehet együtt dolgozni" – nyilatkozta a Magyar Hírlapnak a kecskeméti piarista iskola igazgatója, Nagy Attila atya. Kacsoh Dániel interjúja.

 

– Háromszáz éve oktatják ugyanazt, mégis mindig korszerűen – mondta az egykori piarista diák, Rétvári Bence államtitkár a minap tartott jubileumi ünnepségen. Mit értett ez alatt?

– Arra gondolt, hogy az életben eligazító evangéliumi értékek, illetve a tradícióink mindig fontosak voltak számunkra, s ma is ugyanolyan fontosak. De szükség van arra, hogy ezeket a kornak megfelelő módszerekkel, mai stílusban adjuk át a tanulóknak.

– Az említett értékek miatt szokták egyesek maradinak bélyegezni az egyházi iskolákat.

– Amennyiben a segítő szeretet, a szolidaritás, az együttműködés, a tudatosság vagy éppen az önfegyelem, az önálló munkára való nevelés maradiságnak számít, akkor végül is ezt vállaljuk. Visszatérve a korszerűségre: a továbbképzéseken elméletben és gyakorlatban sok új pedagógiai módszert ismertünk meg, s már laptopokat, interaktív táblákat is használunk az oktatás során. A társadalom bizalmát mutatja a kecskeméti piaristák s valamennyi egyházi iskola irányába, hogy egyre többen íratják be gyermeküket ezekbe az intézményekbe.

– A mai korszellem ugyanakkor nem éppen keresztényi. Mennyire kell ellenszélben dolgozniuk?

– Valóban rengeteg negatív hatás is éri a fiatalokat például a média világán, különösen az interneten keresztül, úgyhogy bizony ezen a téren nem árt kritikusnak lenni. Hangsúlyoznám: a számunkra fontos értékeket mi a szabadság jegyében kínáljuk fel. Talán meglepő, de ellenszél nem csak a kommunizmus évtizedeiben volt jellemző a piarista iskolák története során, korábban, mondjuk a katolikusnak tudott a Habsburg-uralom egyes időszakaiban, vagy éppen rendtörténetük kezdeteinél is. A vallásos emberek megszokták ezt, a jó és a rossz erői folyamatosan küzdenek egymással.

– Elég sok változás történt mostanában a hazai közoktatásban. Milyen hatásuk volt ezeknek?

– Nem csoda, hogy ilyen, mondhatni mozgékony az ágazat szabályozása, hiszen a világ is, amelyben élünk, rohamosan és folyamatosan változik. Kecskeméti iskolánkra nem csak az állam felettes köznevelési szervei vannak hatással, számos más impulzus is ér bennünket a piarista rend, a katolikus egyház részéről. Kiemelném viszont, hogy harmonikusan tudunk együtt dolgozni az oktatási kormányzattal. A rendi központ, illetve a külföldi testvériskoláink révén pedig gazdag alternatív hatások érnek bennünket.

– Mik a tervek a jövőre nézve?

– Sok minden történt az elmúlt időszakban. Csak néhány fontosabb: koedukált lett, s új képzési formákkal gazdagodott a gimnázium, sikerült óvodát alapítanunk. Az energetikai korszerűsítések mellett több százmillió forintos forrásból természettudományi labort alakítottunk ki az Öveges-program keretében.
A jövőben az elmúlt időszakban megtapasztalt, végbement gyors változások, illetve örömteli fejlesztések eredményeinek elmélyítésére, konszolidációjára van elsősorban szükség.

 

 

Forrás: Magyar Hírlap