„Szövetségben az erő”: sikerrel zárult a szerzetesi konzorcium intézményfejlesztési projektje

NID-2136_IMG_5709

Az „1 ház, 7 rend, 1 küldetés” elnevezésű, hét, közoktatási intézményeket fenntartó szerzetesrend összefogásából született intézményfejlesztési projekt november 26-án lezárult a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán tartott szakmai rendezvény keretében. 

Az „1 ház, 7 rend, 1 küldetés” elnevezésű, hét, közoktatási intézményeket fenntartó szerzetesrend összefogásából született intézményfejlesztési projekt november 26-án lezárult a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán tartott szakmai rendezvény keretében.

A Piarista Rend Magyar Tartománya által vezetett Szerzetesi Konzorcium tagjai a Boldogasszony Iskolanővérek, a Congregatio Jesu, az Isteni Megváltóról Nevezett Nővérek, a Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya, a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány, valamint a Szalézi Intézményfenntartó voltak. A konzorciumban részt vevő szerzetesi iskolák és óvodák – összesen 28 intézmény – lefedik az ország teljes területét, s több mint 1.300 pedagógussal végzik 15.000 gyermek keresztény szellemű nevelését, oktatását. A rendek a TÁMOP-3.1.17-15 számú pályázat keretében 180,38 millió forint európai uniós támogatást nyertek intézményeik fejlesztésére.

A projekt 2015. május 13-án, az iskola-szülő kapcsolat témának szentelt igazgatói konferenciával indult útjára. A célok közt szerepelt az intézményfenntartói szerepkör megerősítése, az intézményfenntartók szervezeti, módszertani és humán kapacitásbeli fejlesztése, integrált irányítási rendszer kialakítása, pedagógiai módszerek felülvizsgálata valamint a társadalmi és területi helyzetből adódó különbségek csökkentése.

A záró rendezvényen egybegyűlteket Labancz Zsolt piarista tartományfőnök és Hegyi László, helyettes államtitkár (EMMI) köszöntötte, aki röviden bemutatta a féléves projektet számokban. Ezt követően Tornay Krisztina M. Petra SSND és Guba András SP ismertette a projekt keretében megvalósuló főbb eseményeket, fejlesztéseket, amelyek az alábbiak voltak:

1. Tíz szakmai konferencia (1.350 résztvevő):

Stratégiaalkotó konferenciák, amelyek célja a konzorciumban résztvevő rendek stratégiaalkotás terén szerzett tapasztalataik megosztása, ezen felül pedig lehetőségük legyen a növekedésre, fejlődésre a saját rendjeikkel kapcsolatos stratégiai gondolkodásban.

Intézményigazgatói konferencia iskola-szülő témában: az iskolák szerepe a társadalomban, kapcsolódás a rendekhez, diákokhoz, szülőkhöz.

Pedagógiai napok: három rendnél (Piaristák:450 fő, Ferencesek: 140 fő, Iskolanővérek: 300 fő) 2 napos rendezvény a fenntartásában lévő intézményben tanító valamennyi pedagógus részére, amelyek célja a rendekkel való kapcsolat erősítése, a szakmai fejlődés lehetőségének biztosítása.

Intézményvezetői konferencia a vezetés spiritualitásáról (120 fő részére)

Iskolai segítő szakmaibeliek számára rendezett konferencia (35 fő)

„A sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelésének kihívásai és megoldása” címmel rendezett konferencia (50 fő)

Fiúnevelés: Beavatás a férfi-létbe témában megrendezett konferencia (25 fő)

Fenntartók gazdasági műhelye, ahol a gazdasági területen tevékenykedő szerzetesi és civil gazdasági vezetők megerősítést, eligazítást kaphatnak intézményfenntartói gazdasági funkcióikban. (15 fő)

2. Hét stratégiaalkotó műhely (rendenként egy).

3. Informatikai fejlesztések:

Számviteli rendszer fejlesztése

Iskolai segítő szakemberek (fejlesztő pedagógusok, speciális fejlesztők, iskola pszichológusok, mentálhigiénés szakemberek, logopédusok, lelkigyakorlat vezetők) számára tudásmegosztást, kommunikációs lehetőséget biztosító webes felület

Szaktárgyakkal kapcsolatos tananyag megosztására alkalmas felület

Egyházi állásportál (történelmi egyházak)

Tantárgyfelosztás

4. Kutatás: pedagógusok elköteleződésének, fejlődési lehetőségeinek felmérése:

Kérdőíves, interjús és terepmunkával egybekötött, a lehető legújabb kutatási eredményeket figyelembe vevő alapkutatás, három fókuszra koncentrálva:

pedagógusok oktatói-nevelői kultúrája, módszertana, pedagógiai eszköztára

pedagógusok képzési igényei és szükségletei, fejlődési irányai, vágyai

pedagógusok viszonya a fenntartói küldetés alapvető értékeihez, motiváltság, ismeret, fenntartói karizmában való részesedés.

A kutatás kapcsolódhat az egyházi iskolákat érintő, évtizedes országos kutatáshoz, mely komplex áttekintést jelent, tudományos szintű elemzés alapját képezi.

5. Tanároknak, diákoknak, szülőknek szóló rendezvények: 11 db (résztvevők száma kb. 2500 fő)

6. Tanulmányok, kiadványok:

Meglévő „jó gyakorlatokat” összegyűjtő tanulmányok

Női személyiségfejlődés és iskolai nevelés, keresztény szemléletben 12 és 18 éves kor között

Beavatás a férfi-létbe, fiú-iskola-férfi személyiségfejlődés és keresztény szellemű iskola nevelés 12-18 éves kor között

7. A szerzetesi fenntartású intézményekben felmerülő speciális képzési igényekhez képzési programok kidolgozása:

Diákcsoport vezető képzés

Lelkigyakorlat vezető képzés

Vezető képzés

Szerzetesi Pedagógiai Alapképzések kidolgozása az egyes rendek sajátosságaira (6db)

Szerzetesi iskolákba újonnan érkező tanárok részére bevezető képzés

8. Szupervízió és coaching intézményvezetők, tanári közösségek számára

9. A pedagógusok körében végzett felmérés szerinti képzési igényeknek megfelelő képzések biztosítása.

Guba András piarista szerzetes, a konzorciumvezető rend korábbi pedagógai igazgatója szerint mégsem a megvalósult tevékenységek voltak a projekt legfontosabb eredményei, hanem az együttműködés megtapasztalt ereje, maga a szövetség, amely létrejött a hét szerzetesrend között: „A projekt nem volt más, mint a szövetségben levés próbája, gyakorlása. A megvalósítás folyamata nem volt olyan magával ragadó, mint a kezdetek. Különböző nézőpontok és érdekek találkoztak és voltak egymásra hatással. Mindezeket a helyzeteket tudatosan vállaltuk, mert a szövetségben maradás volt a legfőbb támaszunk és egyben erőnk. A Piarista Rend által vállalt részprojektek közül is azok váltak igazán hatékonnyá, amelyek az együttműködés jegyében születtek.”

Tornay Krisztina M. Petra SSND, a projekt egyik kiemelkedő szereplőjének, a Boldogasszony Iskolanővérek képviseletében elmondta: „Mi szervezetük a konzorcium számára a pedagógusképzéseket és a vezetői szupervízió-coaching folyamatokat; összesen 33-at, és örömmel tapasztaltuk az ezekre való nagy igényt. Minden jelentkezőt egyedileg és gondosan kezeltünk: vigyáztunk, hogy a folyamatoknak jól megágyazzunk, hiszen nem egyszeri eredményre törekszünk, hanem hosszabb távra dolgozunk.”

Az esemény utolsó előadásaként Prof. Dr. Pusztai Gabriella (Debreceni Egyetem BTK Neveléstudományok Intézete) a pedagógusok elköteleződéséről, fejlődési lehetőségeiről szóló kutatás eredményeit ismertette.

A konzorciumi tagok megállapították, hogy a legnagyobb kitűzött cél és eredmény a hét szerzetesrendnek az összefogása, együttműködése, közös munkálkodása volt annak érdekében, hogy közös küldetésük teljesítésében, a jövő nemzedékének keresztény szellemben történő nevelésében és oktatásában tudásukat, tapasztalatukat megosszák, egymást segítsék és erősítsék.