Digitális mintaiskola projekt a budapesti Piarista Gimnáziumban

img_0224

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (http://ivsz.hu/ ) koordinációjában 2016. novemberében elindult egy olyan Digitális Mintaiskola Projekt, amelynek keretében – az állami, civil és piaci szereplők összefogásával, jelenleg 10-12 köznevelési intézmény bevonásával – megtörténik a későbbi digitális fejlesztések technológiai, személyi és pedagógiai feltételeinek előzetes tervezése, kialakítása, finomhangolása.

Iskolánkban a projekt során két tantermet szereltek fel nagyméretű Promethean Activpanel-lel, s a két tanterembe kerültek be a diákok által használható eszközök (notebook-ok és tabletek). "Hat plusz három" kolléga kapcsolódott be első körben a projektbe: képzéseken vettünk részt, s elkezdtük használatba venni az eszközöket.

A Digitális Mintaiskola Projekt célja, hogy választ adjon az alábbi kérdésekre.
Milyen IKT eszközrendszer biztosítja a 21. századi digitális pedagógia hátterét?
Milyen digitális pedagógiai módszerek hatékonyak és ehhez milyen humán infrastruktúra kialakítása szükséges?
Hogyan lehet a későbbiekben a mintaiskolai környezetet alkalmazni a teljes köznevelésre?
Milyen módon lehet üzemeltetni technikai szempontból a digitális iskolákat? Milyen külső technikai feltételek szükségesek?
Milyen sávszélesség, illetve belső hálózati architektúra biztosítja a leginkább hatékonyan a digitális pedagógiai módszertanok infrastrukturális hátterét?

A projekt megvalósítását iskolánkban a RacioNet Zrt. (https://www.racionet.hu) támogatta az eszközök biztosításával, továbbképzések szervezésével és széleskörű tanácsadással.

Köszönjük Támogatónknak a programban való részvétel lehetőséget, az általa biztosított eszközöket és az együttműködést!

 

Kormos Zoltán igazgatóhelyettes

—————————————————————————————————————————————————————-

Az egyik történelem házi feladat keretében demagóg mondatokat kellett írni a tanulásról. Sok minden született (például: „Az iskolába csak az járjon be, aki szeretne, így szabadabbá tehetnénk a gyerekek életét.”), ám az egyik mondat szöget ütött a fejembe: „Akármennyire is okos a tanár, nem tud annyit, mint az internet.” Ez persze tényleg demagóg megállapítás, de van egy kicsi igazságtartalma, s utal is valami égető kérdésre, ami sokszor megjelenik a háttérben a tanórák során: mit kezdünk a zsebünkben, sőt a „levegőben” lévő információforrással, tudunk-e vele bánni, hogyan használjuk ki annak mennyiségét és gyorsaságát?

A Digitális Mintaiskola Program egyik alapkérdése is ez. Nemcsak új típusú eszközök jelennek meg az oktatásban, hanem új gondolkodás is kezd belopódzni az eszközökkel együtt. A tanár (tudása) továbbra is tiszteletreméltó adott esetben, továbbra is elengedhetetlen az irányító szerepe, nélküle nem is képzelhető el a tanulás. A tanár szerepe ugyanakkor abban változhat, hogy tanóráján maga mellé jobban beengedhet új típusú ismeretforrásokat (már nemcsak a tankönyvet), új típusú feladatokba vonhatja be a diákokat, hagyhatja őket (kénytelen hagyni?) olykor elkalandozni (és olykor tévutakra térni), s más tevékenységek is segíthetnek elmélyülni a tananyagban (amelynek határai módosulnak, olykor eltűnnek vagy átalakulnak).

Az internetre kapcsolt eszközök használata sok mindent megváltoztat: olykor / a tanóra egy részén a (csak a) tanárra fókuszáló figyelem lazul, de a diákok egyéni érdeklődésének jobban tér nyílhat; olykor a fegyelem lazább lesz egy-egy feladat során (is), de a diákok nagyobb részben vonódnak be az órai tanulásba; olykor a diákkézben lévő eszköz a diákok körében vidámsággenerátorrá válik, de talán ez is segít a tanulást / a tantárgyat szerethetőbbé tenni, s az addig játékra (is – ?) használt technikát gyakorlati segítőtárssá teszi.

Az eszközök megjelenésével során új problémák vetődtek fel – amit mind nem is tudtunk még megoldani -, de az eszközökkel igénybe vehető lehetőségek száma megsokszorozódott.

Az ókori Horatiusunk bár nem birtokolt tableteket, sem interaktív táblát, sem internetet, de ha lett volna a birtokában ilyen, akkor költeményeinek ez lett volna az illusztrációja. Ezt olvassuk nála: „omne tulit punctum, qui miscuit utile dulci / lectorem delectando pariterque monendo.” (Horatius, Epistulae II. 3., 343-344.) „Osztatlan tetszést az arat, mi a hasznosat, édest / jól elegyítve tanít, s közben komoly élvezetet nyújt.” (Muraközy Gyula fordítása) Ez az egyik fő célja a Digitális Mintaiskola Programnak is.

S most már az eredeti demagóg mondatot is átalakíthatjuk: „Akármennyire is okos a tanár, nem nélkülözheti órán sem az internetet”… S így lesz aktuálissá napjainkban a régi piarista mondás: „Mindannyiunk ügye, hogy ne legyen gügye a gyagya agya, ugye…” Az új eszközök, szoftverek és lehetőségek ehhez segíthetnek hozzá mindannyiunkat.

 

Kormos Zoltán igazgatóhelyettes (A cikk a Piaristák MA 2017 tavaszi lapszámában is megjelent.)