Új intézményvezetők a Piarista Rend Magyar Tartományában

piar_logo_kicsi

A 2017/2018-as tanévtől három új igazgató kezdte meg munkáját a gödi, kecskeméti és váci piarista oktatási intézmény élén.

A 2017-ben 25 éves gödi PIARISTA SZAKKÖZÉPISKOLA, SZAKGIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM és a gyakorlati képzésért felelős Gödi Piarista Kft. vezetésével Valaczka János piarista szerzetest, tanárt, a gödi rendház főnökét bízta meg Labancz Zsolt tartományfőnök.

Valaczka János 2004-ben érettségizett a szegedi Dugonics András Piarista Gimnáziumban, majd egy évvel később belépett a piarista rendbe. 2011-től tanított a gödi piarista szakképző iskolában, ünnepélyes fogadalmat 2012-ben tett. 2014-ben teológus és egyházzenész diplomát szerzett, majd a 2014/2015-ös tanévtől a gödi szakiskola igazgatóhelyettesi feladatait is ellátta. 2015-ben szentelték pappá, mely év szeptemberétől a gödi rendház főnöke is lett.

A piarista nevelést Gödön két intézmény szolgálja: a Piarista Szakközépiskola, Szakgimnázium és Kollégium és a Piarista Kft. Az előbbinek Dekiszkyné Fejér Rita, korábbi igazgató marad az operatív vezetője, míg a céges keretek közt zajló gyakorlati képzést továbbra is Meyer Tamás ügyvezető irányítja. Az ő munkájukat koordinálja az idei tanévtől az új főigazgató.

„A szakmát tanulni kívánó diákok az elméleti képzésüket a szakközépiskolában, gyakorlati képzésüket pedig a kft-ben kapják. Fő célkitűzésem, hogy e két intézmény olyan egységes, értékalapú vezetést és irányítást kapjon, amely lehetőséget teremt a köztük átívelő pedagógiai és működési folyamatok létrehozására és folyamatos fejlesztésére. Szeretném, hogy a szakközépiskola és a cég összehangolt működése megteremthesse egy olyan szakmai képzésnek a lehetőségét, mely az együttműködésre, a projektmunkára és a tervszerű gondolkodásra tanítja a diákokat, akik ezen keresztül sajátítják el a szakmájukat.” – fogalmazza meg röviden céljait Valaczka János SchP főigazgató.

A magyar piaristák egyik legrégebb múltú és legismertebb iskolája a kecskeméti PIARISTA GIMNÁZIUM, KOLLÉGIUM, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS ÓVODA, amelyet augusztustól Mikulás Domonkos, az intézmény korábbi igazgatóhelyettese irányít Nagy Attila SchP igazgató 10 éves vezetői munkáját követően.

Mikulás Domonkos Kecskeméten végzett a Piarista Gimnáziumban 1989-ben. Matematika és német nyelvtanári diplomát szerzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, közben egy évet a Technische Hochschule Darmstadt-ban is töltött. Egyetemi tanulmányai alatt a Szent Ignác Kollégium tagja volt. 1996 óta tanít a kecskeméti Piarista Gimnáziumban, ahol 2007-től igazgatóhelyettesként is dolgozott. Számos uniós projekt kezdeményezésében és kivitelezésében vett részt, ezekből legjelentősebb az Öveges Diáklabor létrehozása és a Ward Mária Leánygimnáziummal való fúzió volt. Több pedagógusképzés mellett két évig tanult közgazdaságtant, szerzett közoktatásvezetői (BME) és mentálhigiénés és szervezetfejlesztő (SOTE) diplomát. A közéletben is szerepelt, egyetemistaként a Katolikus Egyetemisták és Főiskolások Egyesületének volt elnöke, később a Magyar Pax Romana egyesület alelnökeként, majd titkáraként tevékenykedett. Alapító elnöke volt a Felekezeti Közoktatási Intézmények Dolgozói Szakszervezetének. Az elmúlt tanévben más diáklaborokkal összefogva megalapította a Magyarországi Diáklaborok Egyesületét, amelynek jelenleg elnöke. Mikulás Domonkos négy évig tagja volt a Piarista Rend Magyar Tartománya Pedagógiai Bizottságának. 2016-ban Kunszt József-díjban részesült. (A 2001-ben alapított Kunszt József-díjjal tiszteleg a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye a munkájukat kiválóan végző pedagógusok előtt.)

Az új igazgató szerint az elmúlt tíz évben jelentős változásokon átment intézmény további változások előtt áll. Az épületegyüttes jelentős része megújítandó: jelenleg a kollégium épületén dolgoznak, de szükséges a az alsó tagozat új helyre költöztetése, a felső tagozat és a gimnázium épülete pedig szintén felújításra szorul. 

„A Piarista Iskola hagyományosan modern iskola. Ez most jelenti a digitális pedagógiában való komoly fejlesztéseket, de az együttműködés középpontba állítását a nevelőtestületben és a tanulásban is. Emellett kezdeményezői vagyunk egy projektnek, ami a piarista iskolák nemzetközi együttműködésének kialakítását célozza a diákoktól a tanárokig, óvodától a gimnáziumig, az informatika adta lehetőségeket kihasználva. A Piarista Iskola óvodától érettségiig biztosít nevelést és oktatást, ennek minőségét folyamatosan fejlesztenünk kell. Az iskola falain kívül is szeretnénk azért dolgozni, hogy Kecskeméten minden diák a lehető legjobb oktatáshoz és neveléshez jusson; hogy az Öveges Diáklabor is regionális diáklaborként segíti a térség természettudományos oktatását.” – mondta el Mikulás Domonkos.

Vácon Futó Béla piarista igazgatót Kalász Ákos addigi igazgatóhelyettes követte a vezetői székben. A 35 éves Kalász Ákos, aki négygyermekes édesapa, maga is a váci Piarista Gimnáziumban végezte középiskolai tanulmányait. 2000-től a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának volt latin-magyar szakos hallgatója, s negyedévesként kezdte meg munkáját osztályfőnökként és magyartanárként a váci Piarista Gimnáziumban. 2008-tól 2011-ig vezetője volt az intézmény latin munkaközösségének. 2008-tól az iskola vezetői csapatának tagja, majd 2010-től dolgozott az iskola nevelési igazgatóhelyetteseként.  2014-ben  szakvizsgázott a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen közoktatás-vezetői szakirányán.

„Tanárként vallom, hogy az embernevelés a legnemesebb élethivatások egyike. Piarista igazgatóként fontosnak tartom, hogy diákjaink igazán jó közösséget találjanak az iskolában. A jól működő közösség a diák személyiségfejlődésének záloga lehet, hiszen az tud erőt adni a hétköznapi munkához – szellemi, lelki és fizikai téren is. A ránk bízott tanulók jó közösségben tudják hatékonyan fejleszteni képességüket, tudják megőrizni és erősíteni motivációjukat a tanulásban. Vallom, hogy a piarista nevelés révén arra hívjuk a ránk bízott diákokat, hogy felnőtté válva kereszténységüket megélő, elkötelezett magyar emberek legyenek – övéik, szűkebb és tágabb környezetük javára.

A jövő iskolájában olyan készségek fejlesztése a cél, amely alkalmassá teszi tanulóinkat arra, hogy boldogulhassanak a változó környezetükben. Ehhez iránytűt, stabil, biztonságot nyújtó alapot keresztény hitünk és a 400 éves piarista hagyomány kell, hogy adjon. Emellett fontosnak tartom, hogy megőrizzük iskolánk családias, közösségi jellegét és magas színvonalú oktató-nevelő munkáját. Szeretném, ha a ránk bízottak rátalálnának hivatásukra, hatékonyan és felelősséggel készülnének a további tanulmányaikra. A tisztelet, a párbeszédre törekvés, az elkötelezettség mellett még fontos értékük, hogy reflektálnak önmagukra, valamint képesek felelősséget vállalni önmagukért és övéikért.” – vallja Kalász Ákos, aki szerint egyszerre figyelni az intézmény egészére, és odafordulni a közösség egyes tagjai felé komoly kihívás, de igazán vonzó feladat.

 

 Szathmáry Melinda