Ének-zene órákon számtalan lehetőség kínálkozik arra, hogy IKT eszközöket alkalmazzunk a tanítás-tanulás folyamatában. Az egyes online felületek más-más fejlesztendő területen kínálnak segítséget a szaktanárnak. A kecskeméti piarista iskolában is több digitális eszközt, programot kipróbáltak, melynek tapasztalatairól Bacslia Krisztina, ének-zene tanár számol be cikkében.
Zenetörténeti feladatok, hangszerismeret, szövegtudás és zeneelméleti tesztek állíthatóak össze a hashtag.school segítségével. Mind kép- és hangfájlok, mind pedig videofájlok beilleszthetőek a feladatsorokba. A kérdésekre adott azonnali visszajelzés sok vidám percet okozott már az osztályokban. Legutóbb a tuba hangszerről készült feladatsor, melynek aktualitása az iskolánkba érkező tubakvartett volt. Az alkalmazás előnye, hogy a tananyag otthonról is elérhető, újból kitölthető és ezáltal növelni lehet az elért pontszámokat. Ez leginkább már a nagyobb korosztály számára ajánlott, ezért nyolcadikosaink próbálhatják ki rendszeresen. Ők iskolai tableteket használva órán is tölthetnek ki feladatsorokat.
Ritmikai és hallásgyakorlat fejlesztéseként a musicators.hu oldalt próbáltuk ki. A program segítségével ritmuskártyák készíthetőek A ritmuskártyák zenei részleteket, népdalokat rejtenek ütemek szerint összekeverve, melyeket ritmus alapján kell felismerni és helyes sorrendbe tenni. A program segítségképpen lejátssza a ritmust. Ritmusneveket és szolmizációs neveket lehet felismerni, betűkottát kiegészíteni. Ismert népdal kottáját lehet kitenni kotta mozaikból. Ez az alkalmazás is lehetőséget ad hangfájl és videofájl beillesztésére.
Villámkérdések, frontális kérdés-feleletnél próbáltuk ki a plickers.com oldal lehetőségeit. A tanulók kártyák segítségével válaszolnak a kivetített kérdésekre. Remek lehetőség a tanár számára, hogy azonnal visszajelzést kap a tanulók felkészültségéről.
A kotta kérdését is megoldhatja a musescore nevű program, melynek segítségével például az énekkar számára sikerült kottát készíteni.
Diákjaink alapvetően pozitívan, érdeklődően viszonyulnak az énekórán használt digitális eszközökhöz. Segítségünkre van továbbá, hogy a második félévtől a C épület felújított részében kaptunk egy tantermet, melyet kizárólag ének-zene teremként használhatunk.
Bacslia Krisztina, ének-zene tanár, Kecskemét