Tartományi Innovációs Napokat tartottunk

Novemberben Tartományi Innovációs Napokat (TIN) szervezett a Piarista Rend pedagógiai szolgálata és Küldetésterületi Fejlesztő Központja. Az esemény hármas célrendszerrel valósult meg:

  • az utóbbi években piarista intézményeikben szakemberek kísérése mellett helyi innovációs csapatok formálódtak azzal a céllal, hogy támogassák, összefogják és intézményesítsék a helyi fejlesztő folyamatokat — a konferencián az innovációs csapatok bemutatkozhattak, mesélhettek magukról, projektjeikről és tanulásukról;
  • az alkalom lehetőséget kívánt teremteni a piarista intézményekben dolgozó munkatársaknak, hogy a nevelési folyamataikban általuk gyakorolt újító ötleteket megosszák egymással, ezek mentén szabadon találkozzanak, beszélgessenek, tanuljanak egymástól;
  • az eseményen helyett és időt kívántunk adni olyan kerekasztal-beszélgetéseknek, melyek keretében meghívott vendégeket hallgatunk fontos és időszerű témákról.

Az online megrendezett találkozó mindkét napja három-három sávban kínált témákat.

Az első sávban az intézmények innovációs csapatai mutatták be projektjeiket, osztották meg tapasztalataikat. Az első napon az örömteli és hatékony (kooperatív) tanulás, az egyéni tanulási utak, a közösségi terek megújítása és a gimnáziumi képzés megújítása jelent meg. A második nap témái között szerepelt a rugalmas tanulási utak támogatása, a választható tantárgyak bevezetése a 9. évfolyamon, a felhalmozott hátrányok kulcskompetenciák fejlesztésével történő csökkentése és az álommunkahely-tervezés.

A témák felvezetésekor minden team ismertette a csapat történetét és a projekt kialakulásának történetét, kereteit, céljait, s beszéltek arról is, milyen izgalmak, érdekességek formálták a célok megvalósulását, milyen örömök vagy nehézségek merültek fel, illetve hogyan folytatják az egyes projekteket a jövőben.

A helyi innovációs teamek virtuális tereihez 100-120 tartományi munkatárs csatlakozott.

A második sávban innovációs műhelyekbe kapcsolódhattak be a résztvevők, ahol izgalmas fókuszpontok szerint összeállított rövid projektismertetők mentén cseréltek tapasztalatot. A két nap alatt nyolc műhelyben összesen 44 előadás hangzott el az alábbi témákban:

  • motiváció, kompetencia-fejlesztés
  • életpálya-tervezés
  • hitbéli növekedés
  • kisgyermekek, az alsó tagozat világa
  • közösségfejlesztés
  • művészetek
  • nemzetközi tér, nyelvi képzés
  • természettudományok

A munkatársi innovációs műhelyek népszerűsége szintén nagy volt.

A harmadik sávban mindkét napon kerekasztal-beszélgetés zárta a programot.

Első nap Innovatív egyházi iskola ma és holnap címmel Lázár László vezetésével beszélgetett Kókayné Lányi Marietta, pedagógiai vezető, tanító, Gyermekek Háza, Halász Gábor, professor emeritus, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, az MTA doktora, Urbán József SP, Piarista Rend Magyar Tartománya, ázsiai cirkumskripcióért felelős generálisi asszisztens, Nyáry Zsigmond, igazgató, Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium.

Másnap Mi gátolja és mi segíti az innovációkat ma piarista intézményeinkben? címmel Csernátony Fanni, a MOME oktatója, szakvezetője, a Cellux Csoport fejlesztője, Lénárd Sándor, habilitált egyetemi docens, tanár és fejlesztő, ELTE PPK, Neveléstudományi Intézet, Mikulás Domonkos, igazgató, Piarista Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda, Kecskemét és Szabó Dániel SchP, tanár, pasztorális vezető, Piarista Gimnázium, Budapest beszélgetett Kalmár Petra vezetésével.

A kerekasztal-beszélgetések 120-140 érdeklődő munkatársat vonzottak.

Január elejétől a konferencia minden tartalma elérhető lesz a https://kb.piarista.hu/ oldalon.

A TIN 2022 értékelése még tart – mint ahogy a tervezés, úgy ez a fázis is közösségi természetű.

Sokat kell tanulnunk még, de az már most látszik: értékes, éltető programot szerveztünk és valósítottunk meg, melynek lehet jövője; érdemes folytatnunk.

Lázár László
pedagógiai szolgálatért felelős vezető