Megalakult a Lutter Nándor Tehetségtámogató Hálózat

Az egykori OKTV-helyezett piarista öregdiákok hívják és várják többi bajnoktársukat is

Olyan alumnusok tartottak találkozót október 4-én a Piarista Központban, akik a Rendtartomány iskoláiból az elmúlt néhány évben OKTV- helyezést értek el. Arra szövetkeznek, hogy szellemi erőforrásaikat, intellektuális kapacitásukat az iskolák mostani diákjainak javára, a tehetséggondozás támogatására ajánlják fel. Elhatározták, hogy a hálózatba további OKTV-évfolyamok öregdiákjait is meghívják, és három párhuzamos kezdeményezéssel is elindulnak. A Hálózat vezetőjéül választották a következő évre Kiss-Komjáthy Andor történész-hallgatót (ELTE, Eötvös Collegium), és néhány tantárgyi terület gazdáját is megtalálták.

A Hálózat névadójául választott Lutter Nándor nemcsak kiváló piarista tanár, az akadémia levelező tagja, matematikus tankönyvszerző és a szabadságharc hőse volt, akiről maga Öveges József írt utóbb életrajzot, hanem ő állt ott Eötvös József mögött szakértőként, amikor előkészítették az 1868. évi népiskolai törvényt, maga pedig – a mostani kezdeményezéshez hasonlóan – társadalmi hálózatot is szervezett, amikor 1862-ben létrehozta a Magyar Tanférfiak Egyletét.

A piarista öregdiákok mindig is sokféleképpen támogatták és támogatják egykori iskoláikat és a mostani diákokat. Izgalmas kezdeményezésként merült fel, hogy a szorosabban vett tudásgazdagításba, tehetséggondozásba is hatékonyan kapcsolódhatnának be, hiszen miközben már magasabb szinten járnak a tudományterületükön, nemzedékük mégiscsak közel áll életkorban a gimnazistákhoz, jól ismeri tanulási helyzetüket. Különösen is küldetésüknek érezhetik a tehetséggondozás segítését azok a diákok, akik egykor OKTV helyezettek voltak, hiszen a tény tárgyilagosan mutatja, hogy területüknek valóban talentumokkal rendelkező művelői. Közülük néhányan indítják el a kezdeményezést, egyelőre az utolsó három tanév OKTV versenyeinek helyezettjeiből. Szándékuk azonban az ajtó szélesre nyitása, további évfolyamok megszólítása és meghívása is.

Az indító megbeszélés elsősorban brainstorming volt, az irányok keresése, a lehetőségek megfogalmazása és a Hálózat szisztematikus felépítésének megtarvezése – bizonyára nem néhány nap alatt, hanem közép távon.  A kezdeményezők lehetőséget látnak rá, hogy az arra szívesen vállalkozó idősebbek mentorként, tutorként álljanak egy-egy a gimnáziumi követelményeknél magasabb szintre törekvő, vagy egyszerűen a tudományág iránt élénkebben érdeklődő diák mellé. Fontos műfajnak tartják azt is, hogy kapjon formát olyasfajta előadások sorozata, amelyből azok is megismerhetnek egy-egy tudományágat, és kedv ébredhet bennük iránta, akik még bizonytalanok, hogy merre is fordítsák az érdeklődésüket. Végül olyan mentori tevékenységekre is sor kerülne, amelyek keretében a támogatott diák egyéni, kreatív projektet valósít meg, ő hoz létre produktumot, ő tart előadást, s a mentor ebben a munkájában támogatja.

A találkozó résztvevői a Hálózat vezetőjéül a következő évre Kiss-Komjáthy Andor történész hallgatót választották meg, a budapesti iskola egykori tanulóját, az Eötvös Collegium hallgatóját. Megállapodtak abban is, hogy a folytatásba mindazokat is bevonják, akik ezen a találkozón technikai akadályok miatt nem tudtak részt venni, de szándékukat fejezték ki a közös munkálkodásra. Ugyancsak megkereséssel fordulnak a három évnél korábbi OKTV-s öregdiákokhoz is.

Aki szívesen csatlakozik, itt jelentkezhet: piarista.tehetsegtamogatas(kukac)gmail.com

Pasztorális-Pedagógia Titkárság