Az identitás része annak, akik vagyunk, és megnyilvánul a küldetésben

A kongresszus második napján Zsódi Viktor tartományfőnök mutatott be szentmisét a résztvevő szerzetesekkel. „Jézus imádságának legjellemzőbb vonása az egyszerűség s az abból ragyogó belső igazság. Isten előtt nem pompás szavakkal kell megjelennünk. A Miatyánk egyszerű szavait vállalni tudja a gyászba merült ember éppúgy, mint az, aki öröme tetőpontján fordul Istenhez. Egyszerűen csak a mindennapos hűségét igyekszünk kifejezni azzal, hogy elvégezzük fáradtan is a napi imádságunkat.” – mondta szentbeszédében a provinciális.

A délelőtt folyamán Valaczka András, a rendtartomány pasztorális-pedagógiai titkárságának vezetője tartotta a nap központi előadását az integrált nevelés új kihívásairól a piarista küldetésben. „A technológia nagyon hasznos, de megvannak a maga kockázatai is” – osztotta meg gondolatait a résztvevőkkel. Hangsúlyozta, az iskolának a virtuális valóságon túl az emberi kapcsolatokat kell ápolnia, „mert mi a tudáson túl az emberségükben is nevelünk”. „Olyan tanulási élményeket kell nyújtani, amelyekben a célja valami létrehozása, a kreatív módon történő tanulás”. Hangsúlyozta, hogy az átfogó neveléshez elengedhetetlen annak felismerése, hogy a kudarctól való félelem nem ad teret a kreativitásnak.
 
 
Előadásában négy diák osztotta meg tapasztalatait arról, hogy az iskolával és a tanárokkal való kapcsolatuk hogyan befolyásolja az életüket egyszerű napi megéléseken át, amelyeken keresztül érzékelik a piarista pedagógusok megbocsátását és gondoskodását. „Kísérni kell őket, figyelembe véve egyediségüket és azt a természetes vágyat, hogy egyénként is elismerésben részesüljenek – ez alapvető a nevelői kísérésben. Elengedhetetlen, hogy a diákok szeretve érezzék magukat a saját egyediségükben.” – zárta gondolatait.


A délelőtt második felében, a professzor előadásához kapcsolódva, egy kerekasztal-beszélgetésre is sor került, amelyen öt piarista nevelő vett részt, és amelynek középpontjában az identitás, az innováció és a befogadás állt. A beszélgetést Rosa Ruiz, az Emaús tartomány piarista iskoláinak koordinátora vezette. A résztvevők között volt Leidy Lorena Ríos (Kolumbia), María José Feito (Chile), Brice Kamga atya (Közép-Afrika) és Efren Boot Mundoc (Fülöp-szigetek). A pezsgő beszélgetés során a pedagógusok megosztották gondolataikat és kihívásaikat, amelyeket bár különböző társadalmi kontextusokból hoztak, mégis közös pontokat találtak, például a tanárok képzésének fontosságát, a társadalmi környezet szerepét, valamint a piarista identitás elmélyítésének és korszerűsítésének szükségességét. „Az identitás nem csupán szavakból áll, hanem abból, akik vagyunk, és ez tükröződik a küldetésünkben, amely a ránk bízott gyermekekért van” – foglalta össze Gloria a beszélgetés végén.


Délután a résztvevők ellátogattak a budapesti Piarista Gimnáziumba, ahol az iskola diákjai adtak rövid koncertet a kápolnában. Ezt követően különböző interaktív programok révén a kongresszus résztvevői megismerhették nemcsak az ország hét piarista iskolájának sokszínűségét, hanem az intézmények, kollégiumok és más piarista kezdeményezések – például a Kalazanci Mozgalom – gazdagságát is. A nap zárásaként a mosonmagyaróvári piarista iskola diákjai hagyományos néptáncbemutatót tartottak, amelybe a vendégek is bekapcsolódhattak.

Coedupia2025