A Piarista Múzeum harmadik digitális kamarakiállítása a manapság oly közkedvelt VR (virtuális valóság), a három dimenziós képek korai képviselőit hozza el számunkra. A múzeum grafikai gyűjteménye közel 60 darab olyan, erőteljesen perspektivikus, színezett metszetet rejt, melyek története egyedülálló művelődés-, média-, és művészettörténeti szempontból.
VIRTUÁLIS VALÓSÁG ÉS 3D A BAROKK KORBAN – 18. századi perspektivikus panorámaképek a Piarista Múzeum gyűjteményéből.
Az utóbbi időben talán még erőteljesebben megtapasztalhattuk, hogy az online, virtuális tér végtelen világokat nyit meg előttünk. Bekapcsoljuk modern "dobozainkat", laptopunkat, virtuálisan eljuthatunk távoli országok múzeumainak kiállítótereibe vagy a Google Utcakép segítségével barangolhatunk ismeretlen városok terein. A mi generációnk számára már egyre nehezebb elképzelni, hogy bizony nem volt ez mindig így. 20-30 évvel ezelőtt sem, a barokk korban pedig pláne nem. A kíváncsiság, a világ megismerésének vágya viszont mélyen bennünk gyökerezik, és nem volt ez másként 18. századi elődeinkkel sem. Ez a vágy hozta létre a 18. század derekán a Guckkastenbildek műfaját.
A Piarista Múzeum harmadik digitális kamarakiállítása a manapság oly közkedvelt VR (virtuális valóság), a 3D-s képek korai képviselőit hozza el online látogatóink számára. Grafikai gyűjteményünk ugyanis közel 60 darab olyan, erőteljesen perspektivikus, színezett metszetet rejt, melyek története egyedülálló művelődés-, média-, és művészettörténeti jelentőségű. Ezen perspektivikus panorámaképek a 18. század optikai innovációival váltak népszerűvé, s lettek a vizuális szórakoztató eszközök úttörői. A kiállításunkon szereplő metszeteket Európa-szerte erre szakosodott műhelyek adták ki, ilyenek voltak Londonban John & Thomas Bowles, vagy Robert Laurie & John Whittle kiadói, Párizsban a Basset-, Chereau-, Daumont-, továbbá a Hucquier- és Mondhare-nyomdák, de a Német-Római Birodalom területén legtermékenyebb Georg Balthasar Probst (1732-1801) augsburgi nyomdája, de jelen voltak Itáliában is. Az angolul "Prospect" vagy "Perspective View", a franciául "Vue d’Optique" vagy "Vue Perspective", míg a németben "Guckkastenblatt" és "Guckkastenbild" névvel illetett perspektivikus metszetek egy speciális nagyítólencsével felszerelt eszköz – a zograszkóp alá, vagy egy szintén nagyítólencsés zárt dobozba – a kukucskálódobozba helyezve erős térbeli hatást keltettek a nézőben.
A képek elhelyezkedése és feliratozása a legtöbb kiadónál azonos mintát követ. Általában a kép alatt találjuk a címet, hol egy, hol több nyelven, ezek általában az ábrázolt országtól vagy várostól függően latin, német, angol, francia, olasz, vagy holland nyelven íródtak. Néhol a kép fölött is látható egy rövid, tükrözött felirat, mely a néző számára töltött be magyarázó funkciót; a tükröt alkalmazó képnézegető szerkezeteken át ugyanis mind a felső felirat, mind a metszet kompozíciója tükrözötten tárult a néző elé. Így a Guckkastenbildek akkor adtak „helyes” képet a zograszkópon keresztül, ha eredeti állapotukban a valóság tükrözött mását ábrázolták. Értelemszerűen, ha egy kép már eredeti állapotában a valóságos elrendezést mutatta, zograszkóp alatt „helytelen” elrendezésű, tükrözött kompozíciót adott vissza.
Témájukat tekintve is rendkívüli a változatosság a perspektivikus metszetek műfajában. Többségük városi látkép, utcákkal, kikötőkkel, palotákkal, kastélyokkal, körülöttük parkokkal, de gyakran találkozunk egzotikus tájképekkel és jelenetekkel, katasztrófajelenetekkel. Gyűjteményünkben egy ilyen, egy hajókatasztrófát ábrázoló metszet is található. Emellett történelmi jelenetek és más különleges események, mint szárazföldi és tengeri csaták, ostromok, felvonulások is kedveltek voltak, amelyeknél általában az esemény időpontját is feltüntették.
Gyűjteményünk e népszerű témák mellett egy különleges kincset is rejt: egy színezetlen, nagyméretű lapokból álló Világ hét csodája-sorozatot, mely egzotikus tematikájával különösen kedvelt volt a korban. Jómódú családoknál társasági szórakozássá vált a képnézegetés, de a vásári mutatványosoknak köszönhetően az egyszerű emberek is részesülhettek az élményben, s egy pillanatra távoli vidékek elevenedhettek meg akárki előtt.
Valóságos időutazásra hívjuk tehát Kedves Látogatóinkat! Kémleljük a 18. század emberének szemével e metszeteket, így nem csupán távoli vidékeket láthatunk rajtuk megelevenedni, hanem azt is megtapasztalhatjuk, mi számított mesébe illő, egzotikus tájnak akkoriban!
Digitális kamarakiállításunk a következő linken keresztül facebook-regisztráció nélkül is elérhető:
https://www.facebook.com/piaristamuzeum/posts/3143652292527343
Borbás Péter – Helmeczi Boglárka
Piarista Múzeum