A közelmúltban a gödi piarista iskola tanárai meséltek arról, hogy hogyan működik a gyerekközpontú oktatás és a piarista kísérés, az orientáció, azaz az „Iskola másképp” a digitális térben a járvány időszakában.
Az iskola udvara kong az ürességtől, nyoma sincs a máskor reggel 8 és délután 3 közötti „kötelező” zsivajnak. A diákok zöme tanulóidőben otthon, a számítógép előtt ül vagy épp okostelefonját, tabletjét nyomkodja. Ahogy az ország szinte összes diákja – tanáraiktól távol, mégis szorosan együttműködve velük. Most talán még inkább tudatosul bennük: egymásra vannak utalva. A tantermeken túl még inkább világossá válik, hogy csak együtt, összekapaszkodva és egymásra figyelve tudnak túlélni, dolgozni, épülni, előre menni. Két Zoom-értekezlet között meséltek a gödi PIAR tanárai a különösen alakult mindennapokról: hogyan működik a gyerekközpontú oktatás és a piarista kísérés, az orientáció, azaz az „Iskola másképp” a digitális térben.
Galsa László, a gödi Piarista Szakközépiskola, Szakgimnázium és Kollégium igazgatója:
„Az élet már csak olyan, hogy hiába készülsz a nagy változásokra; amikor az megtörténik, mindig ismeretlen kihívással, kihívásokkal találod szemben magad.
Így voltunk mi, gödi piaristák is a koronavírus kapcsán kialakult helyzettel. Ugyan március első heteiben már éreztük, hogy előbb-utóbb teljesen új útra kell lépnünk, mégis március idusának hétvégéjén tapasztaltuk meg szemtől szembe, mit is jelent ez.
A távoktatásra való átállás kapcsán két fő célt fogalmaztunk meg magunknak. Egyrészt, hogy az online, onlive tanulást eszközként kell felhasználnunk a számunkra oly fontos személyes kísérésben és a diák-szülő-tanár közösségünk egyben tartására, erősítésére. Hiszen úgy gondoljuk, hogy ebben a helyzetben még inkább szükségünk van egymásra. Másrészt arról sem feledkezhetünk meg, hogy végzős diákjaink néhány héttel vannak a vizsgáik előtt, tehát függetlenül attól, hogy mikor és milyen módon lesznek majd az idei érettségi és komplex szakmai vizsgák, őket erőn felül kell kísérnünk, segítenünk a vizsgákra történő felkészülésben.
Ennek jegyében folytatjuk a távoktatást, amelybe egy hét alatt szinte minden diákunkat és tanárunkat sikerült bekapcsolni. Ahol szükség volt rá, tudtunk eszközöket biztosítani diákok és a tanárok esetében is. Ahol pedig az online világban való eligazodásban kellett segíteni, ott az abban jártasabb kollégákra számíthattak-számíthatnak a kevésbé rutinosak.
Rövid idő leforgása alatt olyan új kifejezések kerültek be a köztudatba, mint Classroom, Discord és Zoom-meeting.
Ugyan boldognak nem érezzük magunkat a kialakult helyzetben, de pedagógus öntudattal, a diákjainkkal történő közös tanulásokban, sok esetben éjszakába nyúlóan igyekszünk megfelelni az új kihívásnak az orientációs évfolyamon, a szakmai évfolyamokon, az érettségit adó képzésekben és még a kollégiumi nevelésben is.”
Dekiszkyné Fejér Rita, az orientációs team vezetője:
„Viszonylag simán történt az átállás. Az orientáció segítőpár rendszere, a személyes kísérés egyszerűbbé tette a helyzethez való alkalmazkodást. Az első héten megtörtént a kapcsolatfelvétel a segítőpárok közt, a hivatalos tanulói e-mail címek és levelezőlista elkészítése, a gyerekek segítőpárjaik segítségével feljelentkeztek a megadott programokba (Redmenta, Classroom), megtörtént az „egyénizés” (személyes kísérés) időpontjainak rögzítése.
A tanári team megállapodott a működés rendjében. A következő héttől beindult a tervezett működés, amin persze folyamatosan finomít a tanári csapat.
Az „egy nap egy tantárgy elvét” követjük, amely azt jelenti, hogy a hét különböző napjainak különböző tanárcsoport a felelőse: ők készítik el az aznapi feladatokat, küldik el az orientációs tanulóknak és értékelik a visszaérkező megoldásokat (a következő feladatkiadási alkalomig). A tananyag kiküldése nem osztályonként, hanem a teljes évfolyamnak egységesen történik.
Az értékelést a Google drive-on kialakított mappákban tárolják, melyhez hozzáférnek a segítőpárok, és vissza tudnak jelezni a tanulói teljesítményekről a diákoknak.
Naplózás: mivel az orientációra még nem készült el az e-kréta fejlesztés, drive haladási naplót használ a tanári team. Ide kerülnek az esetleges hiányzó tanulók is. (Hiányzónak minősül, aki nem végzi el a napi feladatát, és erről nem jelez tanárának.)
A tanulók megkapott feladataikat héttervező sablonjukban rögzítik, és reflektálják megoldott feladataikat: mennyire tetszett nekik, mennyi időt vett igénybe a megoldásuk, sikeresen megoldották-e.
A gyerekekkel való kapcsolattartás elsődleges felelőse a tanár segítőpár. Vezetői elvárás vele kapcsolatban, hogy heti rendszerességgel 30 percben személyesen tartsa a kapcsolatot segítőpár tanulóival. A napi működésben azt látom, hogy a napi személyes kapcsolattartás jellemzi a tanárt és a rábízott tanulókat.
Úgy érzékeljük, hogy a tanulók informatikai eszközellátottsága különböző szintű, de ez a helyzet a tanárt és tanulót felelősségvállalásra és kreativitásra, együttműködésre tanítja.
Szabó Zsolt, a gödi kollégium vezetője:
Fő feladatunk a kollégisták tanulási és életvezetési támogatása, napi kapcsolatban velük és szüleikkel.
Minden hétfőn hétindító foglalkozást tartunk Facebook live-on: a kollégiumi nevelőtanárok a Facebookon csoportokat hoztak létre, ezekben mindennap életvezetési, lelki, tanulási tartalmakat osztanak meg a gyerekekkel.
Ezen felül szakkörfoglalkozás is van: például a Közlekedés-csoport tagjai személyre szabott, érdeklődésüknek és személyiségüknek megfelelő projekteket kaptak és azokban dolgoznak, majd munkájuk eredményét megosztják a többiekkel is.
Bartiné Pásztor Beatrix, az érettségi team vezetője:
„Azt hiszem, ebben az időszakban mindenki számára még inkább felértékelődnek a személyes kapcsolatok. A Discordon, vagy Zoomon keresztül anekdotázunk, hogy milyen jó is volt benn a tanteremben. Diákjaink, tanáraink, akik az érettségi előtt egy hónappal kényszerülnek a digitális oktatás elsajátítására, mindent megtesznek azért, hogy az a rengeteg munka, idő és segítség ne vesszen kárba, ami az elmúlt éveket jellemezte. Legfontosabb célkitűzésünknek tartjuk, hogy diákjainkat lelkileg, mentálisan támogassuk. Mindemellett nem elhanyagolható, hogy érettségi vizsgára készülünk, tehát haladunk a kijelölt úton és reméljük, hogy majd egyszer mosolyogva tudunk visszaemlékezni erre a periódusra.
Keller Krisztina, a szakmai team vezetője:
A szakmai képzés egyik nagy kihívása, hogy segítsük az online térben azokat a fiúkat, akik nehezen boldogulnak a személyes jelenlét nélkül, vagy azokat, akik megijednek a különféle kütyük használatától. Érdekes tapasztalat, hogy sokan közülük mennyire magukra maradtak otthon, és mégsem jellemző rájuk, hogy az osztálytársakkal tartják a kapcsolatot. Nagyon szeretnénk őket segíteni abban, hogy az iskola tanárai által kiadott feladatok hasznos időtöltést jelentsen számukra, ami oldhatja magányérzetüket. Nem utolsósorban azt is szeretnénk, hogy az ebben a tanévben előírt tananyag eljusson hozzájuk, és sikeresen befejezzék ezt az évet.
Szerkesztette: Besze Erika és Obreczány Éva
Kép: Besze Erika
A cikk a Piaristák MA tavaszi, digitális lapszámában jelent meg májusban.