Tudásmegosztó műhelymunka a piarista intézmények munkatársai számára.
Az elmúlt években komoly változások indultak a hazai és a nemzetközi oktatási-nevelési térben. Az egységes európai képesítési rendszer megfogalmazását követően Magyarország megalkotta a magyar képesítési keretrendszert, amely nyolc képesítési szinten – általános iskolától a doktori fokozat megszerzéséig – határozta meg a képzési és kimeneti követelményeket. Ez alapján négyféle eredményben: a képesség, tudás, attitűd és autonómia-felelősségvállalás kategóriáiban fogalmazódik meg, hogy egy képzés végén a tervek szerint milyen kompetenciákkal fog a résztvevő rendelkezni. Ezen innovatív munkához kapcsolódva született meg a tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés módszertana, amely elengedhetetlen feltétele és támasza e rendszer megvalósulásának.
(További információért lásd még pl.: https://www.oktatas.hu/kepesiteseknyito/kepesitesek/tanulasi_eredmeny)
A Piarista Szolgálat Generálisi Titkársága „Kritériumok a piarista identitással összhangban álló innovációhoz” című dokumentuma szerint a piarista szándékú innovációban „alapvetőnek tartjuk a tanuló kompetenciatérképét és a nevelési-oktatási intézmény céljait. A gyermek és a fiatal központi szerepéből fakadóan megkülönböztető kritériumunk az, hogy valami mennyire hasznos annak a kompetenciatérképnek a szempontjából, amelyet szeretnénk, ha tanulóink kifejlesztenének magukban.”
A Piarista Rend Magyar Tartománya pedagógiai szolgálatának munkatársai az oktatási-nevelési rendszerek fejlődési tendenciáit figyelve, illetve rendünk ajánlásaihoz hűségesen külső szakértő bevonásával olyan képzési programot szerveztek, amely segít elsajátítani a tanulási eredményen alapuló szemlélet lényegét, alkalmazási lehetőségeit a képzésfejlesztésben és a mindennapi intézményi munkában.
A képzés kialakítása kapcsán három fő szempontot érvényesítettünk:
- a piarista pedagógia gyermekközpontú innovációinak céljai,
- az ehhez alkalmazandó pedagógiai szemlélet elsajátításának fontossága,
- pedagógusaink, munkatársaink támogatása.
Az online képzést Dr. Farkas Éva TEA módszertani szakértő vezette, rendkívül izgalmas előadásokkal és gyakorlatokkal segítve a munkát.
A négyalkalmas képzés első lépéseként a résztvevők megismerkedtek magával a szemlélettel, majd ennek mentén tanulási eredmény alapon fogalmaztak meg egy-egy óratervet vagy képzést, és hozzá mérési, értékelési formákat is. Ezt követően megtervezték a tanulási folyamatot és átgondolták, milyen módszerekkel lehet elérni ezeket a tanulási eredményeket. A választott feladatot csoportokban dolgozták fel, eredményeiket a képzés végén bemutatták.
Mivel az intézményekből sokszor több munkatárs is elvégezte a sok gyakorlatot tartalmazó képzést, így helyileg is lehetőségük van megvitatni a tapasztalataikat, kérdéseiket, illetve továbbvinni a projekteket. A képzés szervezőiként ösztönözni szeretnénk a munkatársakat, hogy multiplikátorként adják tovább a szemléletet.
Az első alapképzés nyomán egyértelművé vált, hogy két irányban is jó továbblépni. Egyfelől alapképzéseket érdemes szervezni, hogy még több munkatárs ismerhesse meg a módszertant, másrészt a képzéseken részt vett kollégáknak további lehetőségek biztosíthatók a fejlődésre, a tapasztalatcserére.
A tanulási eredmény alapú szemléletmód alkalmazása nagy erővel segíti a gyerekekre, fiatalokra figyelést, a teljes ember nevelését, a tudatos tanulásszervezést, a pedagógusi reflexiót, a „tanulószervezeti” működést. Támogatja ugyanakkor a diákokat is a saját tanulási folyamatukra, a lényegre és a fontosra való összpontosításban, az önértékelésben, a hivatáskeresésben.
Az első képzés résztvevői visszajelzései azt mutatják: értékes utat járunk.
Folytatjuk.
Szabó Gabriella, Lázár László
Piarista Rend Magyar Tartománya