A bejáratnál várakozó diákok rendezett külseje, nyílt tekintetük, közvetlenségük feloldotta az iskolaépület komorságát, kissé nyomasztó hangulatát. „Pesti Piarista Gimnázium"
De gyorsan elhessegettem magamtól az emlékeket; a diákok a kezembe nyomtak egy papírlapot, amelynek egyik oldalán megtaláltam az osztálytermek elhelyezkedésének sematikus rajzát, a másikon pedig az iskolai nyílt nap programját, ami olyan gazdag választékot nyújtott, hogy lehetetlennek tartottam pár óra vagy akárcsak egy nap alatt is megismerkedni a felkínált lehetőségekkel. Ahogy tapasztaltam, a sorban érkező szülők és gyerekek is ezzel a jóleső döntési kényszerrel küzdöttek.
A nyílt napon nemcsak bemutatjuk az iskolánkat, hanem arról is próbáljuk meggyőzni az érdeklődőket, hogy bennünket válasszanak – mondja Vízhányó Zsolt piarista szerzetes, igazgató.
Ezt a célt szolgálta az iskolabemutató DVD is, amit távozáskor minden érdeklődő ajándékként kézbe kapott.
Itt minden a helyén van – gondoltam, amikor a ruhatárba adtam a kabátomat, pedig nem iskolai célokra készült annak idején az épület. De a piaristák az évek során belakták a zegzugos folyosókat, termeket. A belső udvar fölé tetőt húztak, s ettől kezdve a sikeres kosárlabdacsapatuknak sem kellett a nyílt ég alatt készülni a bajnoki mérkőzésekre. A technikai, a labor, és egyéb felszerelések sem maradnak el a legmodernebb iskolák színvonalától, fizikai szertáruk országos hírű. A hatosztályos fiúgimnáziumban az országos tanrend szerint tanítanak, az állam által elismert bizonyítványt és érettségit adják. Igyekeznek minden évfolyam számára minden tárgyból szakköröket szervezni, fakultációs órát biztosítani. Itt a holland és az ógörög nyelv tanulására is lehetőségük van a diákoknak amellett, hogy angol, német, spanyol, olasz, francia és harmadikként latin nyelvet is választhatnak tanulmányaik során.
Az oktató-nevelő munkában a délelőtti tanítás mellett jelentős szerepet játszik az iskolán kívül eltöltött időszak is. A nyílt napon vitorlás, evezős, gyalog- és kerékpáros, valamint sítúrák élményeiről is beszámoltak az ismertetők: nyáron több mint kétezernégyszáz túraéjszakát töltöttek a gyerekek a szabadban…
A régi diákok arcképeit (Vörösmarty Mihály, Eötvös Loránd, Teleki Pál, Pilinszky János, Antall József vagy a Nobel-díjas Hevessy György, Oláh György, a szabadságharcos Perczel Mór, Nagy S. József) látva arra gondolok, hogy az ilyen elődök példamutatása valóban erőt adhat a mai nemzedékek számára is.
Mitől jó ez az iskola – kérdezem az igazgató atyától. Igyekszünk jól tanítani, sokat foglalkozni a gyerekekkel – mondja. – Tanulóink hasonló értékeket képviselő közösségből jönnek. Ez fontos, hiszen a nevelésnek az otthon az elsődleges helyszíne. A megfelelő lelki háttér megkönnyíti a munkánkat, segítségével sok jót ki tudunk hozni a gyerekekből – sokkal többet, mint amit más iskola remélhet…
Cser István
Forrás: Új Ember, 2008. dec. 7., 10. old.