55 órás folyamatba ágyazott akkreditált képzés
A továbbképzés célja:
A továbbképzés célja, hogy a résztvevők megismerjék a kortárs segítés módszerének elméleti és gyakorlati alapjait, a kortárs segítő program alkalmazási lehetőségeit és indításának feltételeit. Váljanak képessé a résztvevők kortárs segítő csoportok működtetésére: kortárs segítő diákok toborzására, kiválasztására, képzésére és támogatására/mentorálására, valamint az intézményi működés koordinálására. Ismerjék meg a kortárs segítés lehetséges színtereit (iskola, család, online tér), a bántalmazás különféle formáit. Legyenek képesek a mentori kísérés eredményes megvalósításához szükséges személyes reflektivitásra, ismerjék meg az ezt megerősítő támogató folyamatok (esetmegbeszélés, intervízió) alkalmazását.
A program tartalmának rövid ismertetése:
A folyamatba ágyazott képzés célja, hogy a résztvevők megismerjék a kortárs segítés módszerének elméleti és gyakorlati alapjait, a kortárs segítő program alkalmazási lehetőségeit és indításának feltételeit. Váljanak képessé a résztvevők kortárs segítő csoportok működtetésére: kortárs segítő diákok toborzására, kiválasztására, képzésére és támogatására/mentorálására, valamint az intézményi működés koordinálására. Ismerjék meg a kortárs segítés lehetséges színtereit (iskola, család, online tér), a bántalmazás különféle formáit. Legyenek képesek a mentori kísérés eredményes megvalósításához szükséges személyes reflektivitásra, ismerjék meg az ezt megerősítő támogató folyamatok (esetmegbeszélés, intervízió) alkalmazását.
A továbbképzés jelenléti kontakt, online kontakt és nem kontakt (folyamatba ágyazott gyakorlati tevékenységek) tematikai egységek kombinációjából áll. Az alapozó elméleti tevékenységek után a folyamatba ágyazott gyakorlati tevékenységeket e-mentorok kísérik és csoportos konzultációk támogatják.
A folyamatba ágyazott továbbképzés részletes menete:
- Kortárs segítés általános alapjai – kontakt jelenléti tematikai egység
- Kortárs segítés gyakorlati alapozása – online kontakt tematikai egység
- Gyakorlati megvalósítás I. Iskolai kortárs segítés előkészítési ütemtervének elkészítése – nem kontakt tematikai egység
- Konzultáció I. – online kontakt tematikai egység
- Gyakorlati megvalósítás II. Iskolai kortárs segítés előkészítése: toborzás, kapcsolatfelvétel szülőkkel, pedagógusokkal – nem kontakt tematikai egység
- Konzultáció II. – online kontakt tematikai egység
- Kortárs segítő (diákok) felkészítése – online kontakt tematikai egység
- Gyakorlati megvalósítás III: Kortárs segítők felkészítésének ütemterve, megvalósítás, kortárs segítő mentori team műhelymunkájának elindítása – nem kontakt tematikai egység
- Konzultáció III. – online kontakt tematikai egység
- Konzultáció IV. – online kontakt tematikai egység
- Kortárs segítés témakörei I. – kontakt jelenléti tematikai egység
- Kortárs segítés témakörei II. – kontakt jelenléti tematikai egység
A továbbképzés folyamatba ágyazott képzés, ennek megfelelően a továbbképzés során folyamatos reflexiókat várunk egy-egy tematikai egység után a résztvevő személyes tanulási folyamatára.
Mindezek mellett az alábbi feladatokat végzik el a résztvevők:
- filmelemzés kortás segítés szempontból
- indítási ütemterv készítése swot analízis
- személyes fejlődési terv az iskolai kortárs segítő mentor szerepben
- kortárs segítők felkészítésének és kísérésének ütemterve
- kortárs segítők felkészítése és kísérése haladásának bemutatása
A továbbképzés végére teljesítendő záró feladat:
- Írásbeli összegző dolgozat elkészítése, és leadása elektronikus formában, a képzés befejezését követő 30 napon belül.
- A továbbképzés teljesítésének formai követelményei: minimum részvétel a továbbképzés összóraszámának 90 százalékán.
Az előírt tartalmi követelmények:
A továbbképzés végére a résztvevő legyen képes (tanulási eredmény alapú kompetencia leírás szerint):
Tudás:
- ismeri az iskolai kortárs segítés fogalmát, szükségességét, szervezésének korosztályi szempontjait
- ismer jó gyakorlatokat az általános- és középiskolás diák kortárs segítők tevékenységéből
- ismer a kortárs segítésben tapasztalattal rendelkező intézményeket, koordinátorokat, alakuljon ki nyitottsága a velük való konzultatív kapcsolatépítésre, a változásokat is követő tapasztalatcsere kezdeményezésére, ill. az abban való részvételre
- ismeri a kortárs segítés célkitűzéseit, feladatait, módszereit, lehetőségeit és korlátait, az azt meghaladó helyzetekbe bevonható segítő lehetőségeket
- ismeri a kísérés/mentorálás etikai normáit
Képesség:
- rendelkezik a mentori kísérés eredményes megvalósításához szükséges személyes reflektivitási készséggel, érti ennek értékét és jelentőségét, igényli az ezt erősítő támogató folyamatokban (szupervizió, intervizió, esetmegbeszélés) való rendszeres részvételét
- képes iskolai kortárs segítők felkészítésére, kortárs segítő diák csoportok létrehozására, a kortárs segítő fiatalok tevékenységének támogató kísérésére
- rendelkezik a mentori kísérés készségeivel
Attitűd:
- betartja magára nézve az etikai normákat
- felelős módon kíséri a kortárs segítőket
A jelentkezés feltételei:
- iskolai végzettség: egyetem és/vagy főiskola;
A továbbképzés időbeni megszervezése:
- 1 teljes képzési nap (munkanap) után folyamatba ágyazott gyakorlatok és online konzultációkkal, majd zárásként 2 teljes képzési nap (munkanap és pihenőnap).
A képzés iránt érdeklődők a felnottkepzes[@]piarista.hu e-mail címen tehetik fel kérdéseiket.