„A hit élő, eleven, nagy tettekre képesít és csodatevő, gyógyító ereje van. A katolikus iskolákban elvárják, hogy a tanár támogassa a szülőt gyermeke vallásos nevelésében, ezé
A jó nevelő önmagát neveli, hogy másokat is nevelhessen. Együtt imádkozik a tanítványaival, emellett fohászkodik értük, nem mond le senkiről, azt állítva, hogy nevelhetetlen. Ébren tartja a hitet, a gyerek kérdéseire válaszol, ezzel hiányt is pótol, mert sok szülő nem kapott vallásos nevelést, de szeretné gyermekeinek megadni azt. Nem lehet a gyerekre rábízni azt, hogy majd felnőttkorában eldönti, vallásos akar-e lenni – folytatta a püspök.
„A katolikus iskolának egyházi közösséggé kell válnia. A hitre nevelésben sokat segítenek az osztálymisék, az órák előtti és tanítás utáni imák. Lényeges, hogy a tanév folyamán az egyház liturgikus ünnepeivel együtt éljenek a gyerekek" – hallhatták a jelenlévők Komáromi Mária előadásában. A ferences világi rendi hitoktató elmondta, hogy a Pannonia Sacra Katolikus Általános Iskolában különös figyelmet fordítanak arra, hogy az egyházi ünnepek megfelelő helyükre kerüljenek az iskolai programok között. Adventi időben nem tartanak „előkarácsonyt", azt meghagyják szentestére, lelki napokon, ünnepi órákon készítik fel a gyerekeket és a szülőket a közelgő ünnepekre. Alkalmat teremtenek arra, hogy a szülők hitbeli ismereteiket gyarapíthassák, ezért havonta egy hétköznap este összejönnek iskolamisére, majd liturgiaórán együtt imádkoznak a szülőkkel, ahol hitbeli kérdéseikre is választ kaphatnak.
A nemzeti ünnepek és farsangok is érték- és hitközvetítő alkalmak, de a közös kirándulások, zarándoklatok is az élő hitet próbálják megtartani a családokban. Sokat segít a lelki napok hangulatán a rendezett, ünnephez megfelelő liturgikus tér kialakítása, az ízléses teremdíszítés. Az előadó fontosnak tartja azt is, hogy tájékozottak legyünk a katolikus egyház fontosabb eseményeivel kapcsolatban.
Blazsek Andrea, a Pannonia Sacra Katolikus Általános Iskola énektanára felvázolta a katolikus egyházi zene fontosabb állomásait a gregoriántól napjainkig. Elmondta, hogy csak olyan mű szólalhat meg a templomban, mely megfelel a liturgia méltóságának. Ezekből a művekből egy-egy el is hangzott az iskola kórusának előadásában. A tanárnő idézte Kodály Zoltánt, aki azt vallotta, hogy csak művészi értéket adhatunk a gyerekeknek, más árt nekik. Az iskolában megtanult éneklés otthon is szokássá válik.
„Sajnos generációk nőttek fel egyházi zene nélkül, mert az elmúlt évtizedekben az iskolai énekkönyveket »megtisztították« ezektől a daraboktól. Pedig a zeneszerző vallásos témából meríti ihletét, egyéni vallásos érzelmeiből, tapasztalataiból kiindulva alkot zenét. Az ének hűség a múltunkhoz, anyanyelvünkhöz. »Az ének maga a csoda, a lélek megtartó ereje, azért van, hogy el ne hervadjon a szívünk«" – idézte Maczkó Mária népdalénekest az előadó.
A konferencia közös énekléssel ért véget, majd a délután folyamán szekcióülésekre került sor.
Rózsásné Kubányi Andrea
Forrás: Új Ember, LXV. évf. 21. (3171.), 2009. május 24., 4. old.