Milyen legyen a mai katolikus iskola? – Nevelési konferencia Rómában

img_6993

Nemzetközi pedagógiai konferenciát tartottak a szerzetesi iskolák képviselőinek Rómában, 2019. október 4-5-én. A rendfőnökök és rendfőnöknők konferenciái (USG és UISG) által szervezett képzési alkalmon számos szerzetesrend képviseletében közel százan vettek részt, köztük a piarista rend magyarországi képviselői is: Horváth Bálint, a budapesti Piarista Gimnázium igazgatója és Márkus Roland, a Kalazancius Mozgalom tartományi koordinátora.

A konferencián a Katolikus Nevelési Kongregáció titkára, Vincenzo Zani érsek egy nagyon fontos kezdeményezésről beszélt: Ferenc pápa 2020. május 14-re egy világszintű találkozót hirdetett meg, melynek célja: Újjáalkotni a globális nevelési paktumot. A szentatya a Vatikánba hívta a főbb vallások képviselőit, nemzetközi szervezetek és humanitárius intézmények vezetőit; vár tudósokat, filozófusokat, közgazdászokat, oktatókat, szociológusokat, politikusokat, művészeket és sportolókat, hogy bolygónk jövőjéről tanácskozzanak. A cél egy globális nevelési megállapodás (Global Compact on Education) megkötése. A találkozóra való felkészülést a Kongregáció koordinálja. Mostani római konferenciánkon pedig a kongregáció munkájához kapcsolódóan a katolikus oktatás alapjaiban való megújítása volt a fő témánk. A Santa María Alapítvány képviselői által tartott előadások és csoportmunkák az oktatási modellek kidolgozásában adtak iránymutatást a konferencia résztvevőinek, hogy átgondolt, differenciált és fenntartható megújulást tudjanak elősegíteni a katolikus iskolákban.

A konferencia további fontos témái voltak: az információs társadalomban megváltozott tanulási környezet, mely alakítja az iskola feladatát; a kevéssé hatékony pedagógiai innovációk helyett az alapos és hatékony tanulási módokra kell a hangsúlyt helyezni, az ezek megalapozásához szükséges emberkép; az elengedhetetlen pedagógiai innovációs szándék mögött rejlő változáskezelési modellek intézményi és személyi szinten.

Számunkra, piaristák számára különös jelentőséggel bírt a találkozó, hiszen a tanítás és nevelés kalazanciusi karakterét is hangsúlyozza: a hitben és tudásban jól képzett, a társadalom megújításáért elkötelezett nevelőkre és iskolákra van szükség.

 

Szöveg és kép: Márkus Roland SP