Összegezte a tanév munkáját a Lutter Nándor Tehetségtámogató Hálózat

2025. május 27-én megtartotta tanévzáró találkozóját a Lutter Nándor Piarista Tehetségtámogató hálózat. Kiss-Komjáthy Andor elnök vezetésével összegezték a 2024/2025-ös tanév eredményeit.

A Hálózatot olyan alumnusok alapították 2024. október 4-én a Piarista Központban, akik a Rendtartomány iskoláiból az elmúlt néhány évben OKTV- helyezést értek el. Arra szövetkeztek, hogy szellemi erőforrásaikat, intellektuális kapacitásukat az iskolák mostani diákjainak javára, a tehetséggondozás támogatására ajánlják fel.

Örömmel állapították meg, hogy a Hálózat core-tevékenysége, ha szűk körben is, megindult, elsősorban természettudományi területen. Olyan nagykanizsai diákokkal jött létre a mentori kapcsolat, akik fizikából szívesen megpróbálkoznának az OKTV-vel. A piarista öregdiák mentoruk kéthetente online találkozik velük, és a konzultációkon túl fejlesztő tananyagokat is összeállít számukra.

Eredményes volt a 2024. november 23-án rendezett tehetségnap is. Alkalom volt ez a mentorok és a gimnazisták találkozására, az egyetemekkel való ismerkedésre, tudásmegosztásra, networkingre. A találkozóra húsz gimnazista érkezett a Tartomány budapesti és vidéki gimnáziumaiból, hat egyetemista öregdiák és három pedagógus vezette a programot. A nap reggelén Zsódi Viktor Sch.P. tartományfőnök köszöntötte a diákokat, majd Galaczi Tibor Sch.P. szakpszichológus tartott előadást és tréninget a stresszkezelésről. Valaczka András workshopja a „Hogyan fejleszthetem saját kreativitásomat?” témát járta körül. Ebéd után a találkozó három szekcióban folytatódott: matek-fizika, magyar-történelem, biológia-kémia. A program nyitott. Patronás és Szent Margitba járó diákok is részt vettek rajta.

Az év folyamán részt vett a Tehetséghálózat az Art-Labor sorozat találkozóinak megszervezésében, lebonyolításában is. Az Oscar-díja Rofusz Ferenc volt az első vendég, majd zenei alkalmak következtek Sztravinszkij munkásságával kapcsolatban. Volt festészeti szeminárium és irodalmi is, előbbi Velazquezzel kapcsolatban, utóbbi Gion Nándorról. A legsikeresebb kétségtelenül  az utolsó volt, találkozás Háy János íróval.

A szerző kifejtette többek között, hogy ugyan nem tud minden szereplőnek minden cselekedetével, megfontolásával azonosulni, mindegyik karakterben vannak olyan jellemvonások, amihez lehet kapcsolódni. Egy írónak az a feladata, hogy művében ne mondjon senki felett morális ítéletet, hiszen egy ideológia alapján megírt mű elbukik művészetileg. Háy gondolatait egy további példával is illusztrálta: ahogyan a karakterek, úgy az írók művei esetében sem lehet mindent értékelni. Egy olvasónak az író szerint nem is a teljes azonosulás a feladata, hanem azon motívumok megtalálása, amik elgondoltatják, ez a gondolkodás vezeti el az embert önmaga jobb megismeréséhez. A való életben is hasonlóan érdemes gondolkodni: életünk minden szereplője – legyen jó vagy rossz – kihagyhatatlan, teljes értékű részeink, Háy új regényében a Passióban is ezt a motívumot követi, szerinte a Megváltáshoz szükséges volt Júdás árulására is. Az író szerint fontos, hogy a régi korok szerzőit egy szobor helyett emberként lássuk, emiatt fontos, hogy az író és az olvasó között legyen valamilyen diskurzus. Fontos, hogy az olvasó beleélje magát a műbe. Maga Háy a fenti művében kritikával ítéli meg az írókat (pl. Adyt) ugyanakkor szerinte az esztétikum nem axiomtikus, fontos, hogy lehessen ezekről a kérdésekről nyíltan beszélni. A művében a szerző csak a gondolatait osztotta meg a költőkről, írókról, nem kell vele egyetérteni.

Elmondta, hogy a Gézagyerek cselekménye tulajdonképpen egy evangéliumi történet, mely így méltán vált érdemesség az istendráma titulusra. A Dzsigerdilen című regényéről pedig elmesélte a cím eredetét. Háy a címet egy Jókai könyvből szerezte, ahol hibásan a budai vár török elnevezéseként szerepel a kifejezés, holott az Párkány várának volt a török neve. A szerző a könyv elnevezésekor egyeztetett Tandori Dezsővel is, akinek tetszett a cím, mivel megtalálható benne a „zsiger” szó és Bob Dylan neve is.

Eredményesen zajlott le a május 22-23-24-én a három napos országos piarista tehetségtábor is. A táborban mintegy harminc diák vett részt a matek-fizika, a biológia-kémia és a magyar-történelem szekció munkájában. Szerették a diákok a közös programokat is, az akadályversenyt a várban, a csapatépítő tréninget, az academic writing műhelyt és a sportestet is.

Kiss-Komjáthy Andror elnök végezetül elmondta, hogy vezetésével a Lutter Nándor Piarista Tehetségtámogató Hálózat a tanév folyamán egy segédanyagot is összeállított és megosztott a történelem emelt szintre készülő diákokkal. Ennek anyaga elsősorban a források elemzését, feleletbe, esszébe való beépítését segíti. A segédanyag öt fejezete, témaköre: Az iszlám világ; A frankok; A 10. és 11. század konfliktusai; Kiegyezések, megegyezések a 12., 13. és 14. században; A 15. század, a középkor alkonya.

PRMT Pasztorális-Pedagógiai Titkárság