Új lehetőségek nyíltak a hittanárok képzésében

NID-2051_hittanar_kepzes2

2015. május 13-án együttműködési megállapodást írt alá Dr. Mezey Barna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora és Dr. Várnai Sándor Jakab, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola rektora az osztatlan tanárképzésben való együttműködésről. Ez biztosítja annak lehetőségét, hogy a hittanár-nevelő tanár szak mellett a hallgatók egyidejűleg az ELTE bármely karán meghirdetett közismereti tanárképzésben is részt vegyenek és a 10-11 féléves közös képzés végén kétszakos tanárokká váljanak.

2015. május 13-án együttműködési megállapodást írt alá Dr. Mezey Barna, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora és Dr. Várnai Sándor Jakab, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola rektora az osztatlan tanárképzésben való együttműködésről. Ez biztosítja annak lehetőségét, hogy a hittanár-nevelő tanár szak mellett a hallgatók egyidejűleg az ELTE bármely karán meghirdetett közismereti tanárképzésben is részt vegyenek és a 10-11 féléves közös képzés végén kétszakos tanárokká váljanak.

 

A két intézmény közötti együttműködés régebbi múltra tekint vissza, hiszen az intézmények rektorai 2009 decemberében írták alá azt a megállapodást, amely a tanári mesterképzésben (és részben az annak előfeltételeit biztosító alapképzésben) és a pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésben való együttműködésről szólt. A most megújított megállapodás bővítette az együttműködés területeit, valamint az elmúlt évek tapasztalatai alapján pontosította az eddigi közös munka feltételeit.

A tanári pályára készülő érettségiző korosztály 2014 óta már csak az osztatlan képzési struktúrában kezdheti meg képzését. Számukra – azért, hogy végzettjeiknek a munkaerőpiacon nagyobb legyen az elhelyezkedési esélye – a Sapientia Főiskola egyszakos hittanári képzést nem kínál, hanem kétszakos tanári pályára készíti föl őket. A jelentkezők ennek keretében választhatják a főiskola saját képzését, a „hittanár-nevelő tanár – erkölcstan- és etikatanár” szakpáros képzést, de az ELTE-vel való együttműködésnek köszönhetően a hittanár mellé az ELTE bármely közismereti tanárszakját is felvehetik. Az idei jelentkezések alapján például legnépszerűbbnek a „hittanár – matematikatanár” és a „hittanár – történelemtanár” szakpárok választása mondható, de a különböző nyelvszakok iránt is mutatkozik érdeklődés.

Más a helyzet azoknál, akik már rendelkeznek valamilyen pedagógus végzettséggel, s arra építve szeretnének újabb tanári szakképzettséget szerezni. Számukra a Főiskola rövidebb képzési idejű, akár egyszakos, de kétszakos tanárképzéseket is kínál. Akik nem rendelkeznek megfelelő hitéleti előtanulmánnyal, azoknak a hittanári mesterképzésbe való belépés előtt el kell végezniük az 50 kredites teológiai felkészítő modult (2 félév), s ezt követően jelentkezhetnek a 2-3 féléves képzési idejű mesterképzésre. 2017-től osztott tanárképzés már nem indul, de ez a másoddiplomás tanulmányokra készülő pedagógusok esetében nem jár jelentős változással, ugyanúgy megmarad a lehetősége annak, hogy korábbi tanulmányaikra építve, rövidebb képzési idő alatt szerezzenek újabb tanári végzettséget. A képzési struktúra annyiban módosul, hogy az 50 kredites teológiai felkészítő modult nem külön a mesterképzés előfeltételeként kell elvégezniük, hanem ezeket az ismereteket is a képzés szerves részeként fogják megszerezni.

Az egyszakos kiegészítő hittanárképzés azoknak is lehetőség, akik mesterfokozatnak megfelelő teológiai végzettséggel rendelkeznek, és a hitoktatást módszertanilag megalapozottabban, tanári végzettséggel kívánják folytatni. Ennek jegyében a Sapientia Főiskolán jelenleg is több plébános végez tanulmányokat.

Az osztatlan képzési struktúra nem szünteti meg az eddigi képzési kínálatot, hanem az oktatás strukturáltabb rendszerét segíti elő, amelyben a szakmai és pedagógiai képzés összehangoltabban folyhat. Míg az osztott struktúra akár három képzésre is tagolhatta a hallgató tanulmányait (alapképzés – részismereti modul – mesterképzés), addig az osztatlan struktúrában az egyes modulok és tárgyak egységes közelítésben, egy rendszeren belül épülnek egymásra. Ez az integráltság a közös képzésben való együttműködésben is új távlatokat nyit, hiszen a két intézmény munkájának összehangolása mind tartalmi, mind adminisztratív szempontból hatékonyabban történhet meg. A szerződés aláírása ezt a sok előkészítő munkát igénylő összehangolási folyamatot pecsételte meg, s reményeink szerint sok hallgatót vonz majd a különböző képzésekre.

 

Az ünnepélyes aláírásról fényképes beszámoló olvasható a Magyar Kurír honlapján: www.magyarkurir.hu/hirek/uj-lehetosegek-nyiltak-hittanarok-kepzeseben


Forrás: Sapientia

Fotó: Thaler Tamás