Veni sanctéval indult a piarista óvoda Nagykanizsán

Nagykanizsa óvoda kis kép 01.jpg

Idén nemcsak piarista iskolások tartottak veni sanctét, hanem már piarista óvodások is!

A 2008. augusztus 31-én vasárnap 9-kor tartott szentmise főcel

Az óvoda hivatalos neve: Piarista Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon Boldog Donáti Celesztina Óvodája. Az óvoda fenntartója a Piarista Rend Magyar Tartománya. Az óvodáért felelős vezető óvónő: Sifter Józsefné.

A két csoportban négy felsőfokú végzettségű óvónő dolgozik. A két csoport munkáját két dajka segíti. Az óvoda ideiglenesen az iskola alsó tagozatos épületének földszintjén kapott elhelyezést.

Az alábbiakban a tartományfőnök által 2008. július elsején jóváhagyott óvodai programból közlünk részleteket, továbbá a program teljes tartalomjegyzékét.

 

 

 

[I. Az óvoda jellemző adatai]

1.3. Az óvodaalapítás oka és célja

A Piarista Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon Boldog Donáti Celesztina Óvodája 2008. szeptember 1-én nyitja meg először kapuját. A nagykanizsai Piarista Iskola kezdeményezésére – a Piarista Tartományfőnökség jóváhagyásával –, lelkes óvónők és szülők együttműködésével, a helyi önkormányzat és a város plébániáinak közös támogatásával vált lehetővé, hogy keresztény szellemiségű nevelésben részesülhessenek a keresztény családok gyermekei.

Az óvoda nevelési programja az „Óvodai nevelés országos alapprogramja" alapján készült.

A keresztény szellemiségi nevelés nem külön feladatként jelentkezik, hiszen ez az óvodapedagógusok és családok által gyakorolt életforma, és a szakmai munka minden területére hatással van. Kalazanci Szent József, alapította az első piarista iskolát, majd a piarista rendet. E lelki tő egyik hajtása a Boldog Donáti Celesztina alapította női szerzetesközösség. A piarista nagycsalád boldogan osztja meg lelki kincseit, ezért a program törekvéseiben a családi összetartozás fontosságát hangsúlyozza, a gyermekáldást végtelen örömnek, a gyermeknevelést a szülők csodálatos hivatásának tartja. A Piarista Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon Boldog Donáti Celesztina Óvodája a keresztény értékeken alapuló nevelést és szellemiséget kívánja megvalósítani.

[…]

 

 

 

II. Óvodakép, gyermekkép

II. 1. A keresztény hitre nevelés

Az óvoda célja, hogy a családi nevelés folytatásaként, és azzal együttműködve, szeretetteljes légkörben, jó példával a hitre való nyitottságot sajátos légkörével biztosítsa a gyermekeknek. Mindennek magva az öröm és a béke, a reménység, a bizalom, biztonság, szeretet és együttérzés, a segítőkészség és a hála. Mindez együtt teszi lehetővé annak megértetését a gyermekekkel, hogy minden mögött a Gondviselés áll. Keresztény szellemiségével az óvoda csak megalapozza a hitre való készséget, valamint vallási élményeket nyújt. A természet rendjének felismerésében és sokirányú megtapasztalásában, a szépre, az értékekre való fogékonysággal vethet gyökeret a hit. Hangsúlyt fektetünk az erkölcsi nevelésre, a keresztény emberi értékekre, kultúrára, hagyományok megismertetésére és megértetésére.

Fontos a szeretetteljes légkör, hiszen pozitívan nevelni csak így lehet, a gyermekben ez teremt biztonságot. Az óvodapedagógus igyekszik jó példával elől járni, ezzel is biztosítva a kisgyermekek emberi méltóságát és jogait.

A hitre, lelki gazdagodásra nevelés, egy folyamat, mely figyelembe veszi a gyermek lelki, értelmi, fizikai és közösségi fejlődésének fokozatait.

 

 

 

 

Tartalomjegyzék

I. Az óvoda jellemző adatai

I.1.       Az óvoda adatai

I.2.       A fenntartó adatai

I.3.       Az óvodaalapítás oka és célja

II. Óvodakép, gyermekkép

II.1.      A keresztény hitre nevelés

II.1.1. Csodálkozás, rácsodálkozás

II.1.2. Megfigyelés, megfogalmazás

II.1.3. Átélés, tudatosítás

II.1.4. Köszönet és hála

III. Az óvodai nevelés célja, feladata

III.1.    Az óvoda célkitűzése

III.2.    Az óvoda feladata

III.3.    Egészséges életmód kialakítása

III.4.    Az érzelmi nevelés és a szocializáció biztosítása

III.5.    Értelmi fejlesztés, nevelés

IV. Az óvodai élet megszervezése

IV.1.    Személyi feltételek

IV.2.    Tárgyi feltételek

IV.3.    Az óvodai élet megszervezése IV.4.   Az óvoda kapcsolatai

IV.4.1. Kapcsolat a szülőkkel

IV.4.2. Kapcsolat más intézményekkel

V. Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai

V.1.     Játék

V.2.     Anyanyelvi nevelés

V.3.     Mese, vers

V.4.     Ének, zene, énekes játék

V.5.     Rajzolás, mintázás, kézimunka

V.5.1. Építés, konstruáló összerakó játékok, környezetalakítás

V.5.2. Festés, rajzolás, képalakítás

V.5.3. Mintázás, plasztikai munkák

V.5.4. Kézimunka, barkácsolás, tárgykészítés

V.5.5. Találkozás műalkotásokkal és a természet szépségeivel

V.5.6. Szokások, gyűjtések, munka, megszervezés

V.6.     Mozgás

V.6.1. A fejlesztés mozgásanyaga

V.7.     A külső világ tevékeny megismerése

V.8.     Matematikai tapasztalatszerzés és rendszerezés

V.9.     Munka jellegű tevékenységek

V.10.    A tanulás

V.11.    A nevelőmunkát segítő eszközök és felszerelések jegyzéke

V.11.1. Játékok, játékeszközök

V.11.2. A nevelőmunkát segítő egyéb eszközök

VI. Az óvoda hagyományos ünnepei, egyéb rendezvényei

VI.1.    Hagyományteremtés, hagyományápolás

VI.2.    Ünnepek, rendezvények

VI.3.    Megemlékezések

VII. Az óvodába és iskolába lépés feltételei

VII.1.   A fejlettség általános jellemzői óvodába lépéskor, a beszoktatás időszakában

VII.2.   A nagycsoport végére elérendő eredmény szintek

VII.2.1. Az egészséges életmód szokásainak alakulása

VII.2.2. Mozgásfejlődésének alakulása

VII.2.3. Mese, vers, anyanyelvi fejlődési szintek

VII.2.4. Ének, zene, énekes játék

VII.2.5. Rajzolás, mintázás, kézimunka

VII.2.6. Külső világ tevékeny megismerése

VII.2.7. Érzelmi nevelés, szocializáció

VII.2.8. Munka jellegű tevékenységek

VII.2.9. Játék fejlődésének jellemzői

VII.2.10. Tanulás – értelmi fejlettség

VIII. Záró rendelkezések