Két év intenzív és eredményes közös munka után lezárult a kecskeméti Piarista Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda szervezésében két kecskeméti, egy dabasi és egy kiskunhalasi diáklabor részvételével a térség középiskoláit, általános iskoláit és más diáklaborokat is megszólító, a Selye János Diáklaborhálózat kiépítését célzó projekt. A projekt során mindvégig szorosan együttműködtünk a Magyarországi Diáklaborok Egyesületével.
A Kecskeméti Piarista Iskolában működő Öveges Diáklaborban délelőttönként komplex laborgyakorlatokat végezhetett el, délután különböző témájú, 3-5 alkalmas műhelymunkákba csatlakozhatott be a 7-13. évfolyamos korosztály. A délelőtti foglalkozásokra 14 partner iskolánkból érkeztek diákok Kecskemétről és az országból. Délutáni műhelymunkákon és az egyéb programokon külföldi diákok is részt vettek. A Selye Diáklaborhálózat kiépítése pályázat során intézményünk több versenyen megmérettetésen részt vett, mint például a Kaposvári Science Fair, Budapesti Lauder Innovációs Maraton, OTIO. A nyár során a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete által üzemeltett mobillaborral két fesztiválon (EFOTT, Tranzit) is részt vettek az iskolánk tanárai. Intézményünk több kutatócsoportot is működtetett párhuzamosan jelenléttel és online is, ahová több külföldi iskola és konzorciumi iskola diákjai is bekapcsolódtak intézményünk diákjai mellett. A pályázat lehetőséget adott sok új eszköz beszerzésére is, melyekkel sikerült bővítenünk a műhelymunkáink számát és a diákok tudását.
A Kecskeméti Bányai Júlia Gimnáziumban a két év többnyire délutáni tehetséggondozó foglalkozásokat tartottak. A laborba visszajáró diákok közül többen is részt vettek a projekt alatt megvalósult rendezvényeken, ahol értékes tapasztalatokkal lettek gazdagabbak: Science Fair tudományos kiállítás; két diák a hazai diák kutatócsoport tagjaként, Párizsban részt vett az iGEM nemzetközi verseny zárórendezvényén. A Magyarországi Diáklaborok Egyesületével történő együttműködés keretében kitelepültek a mobillaborral Lakitelekre, ahol az általános iskolában kémia foglalkozásokat tartottak; labormunkatársuk nemzetközi konferenciákon, szakkiállításon és az egyesület szervezésében megrendezésre kerülő hálózatépítő szakmai napokon, műhelymunkákon is rendszeresen részt vett. A programokon keresztül a résztvevő tanulók megismerkedhettek azonos érdeklődésű, más városban, más országban tanuló diákokkal; a labor részese lehet az országos hálózat erősítését és a nemzetközi kapcsolatok építését célzó munkának.
A Dabasi Táncsics Mihály Gimnázium a pályázati projektbe az itt működő Öveges József Természettudományos Központ fejlesztésével kapcsolódott be. Laborunk célja az volt a pályázati projekt két tanéve során, hogy élményalapú, személyes megtapasztalásokon alapuló, nagy létszámú csoportokat tevékenykedtető foglalkozásokat tartson a környékbeli általános iskolák 7. és 8. évfolyamos osztályai számára. Diáklaborfoglalkozásaink nagy része a tanulók életkorának megfelelő tudásanyagon alapuló, azt tanulókísérletekkel bemutató, kitekintő, tananyagon túlmutató, szintetizáló, tevékenykedtető jellegűek voltak. Laboróráink délelőtt zajlottak, osztályok érkezésével. A Selye pályázati projekt legértékesebb hozadéka intézményünk számára az az obszervatórium, amely a pályázatban elnyert professzionális csillagászati távcső részére épült meg önkormányzati segítséggel.
A kiskunhalasi Szilády Áron Gimnázium és Kollégium keretében működő Földi János Természettudományi Laboratórium 2014 óta fogadja a természettudomány iránt érdeklődő diákokat és felnőtteket programjain. A most záruló projekt keretében megújult eszközparkkal, anyagokkal, új foglalkozásokat kínált a 7-13. osztályos diákok részére. A laborfoglalkozások a 7 vidéki és 2 kiskunhalasi általános iskola részére délelőttönként 4-5 órában valósultak meg. Középiskolai foglalkozásokra délutánonként került sor, ahová a három kiskunhalasi középiskolából érkeztek diákok. Két alkalommal egy hetes tábort is szerveztünk a kémia iránt érdeklődő diákoknak. A diákok kutató munkáját a Szegedi Tudományegyetemmel és a vállalatokkal való együttműködés segítette.
A két év során a konzorciumi tagok folyamatosan tartották egymással a kapcsolatot, hirdettek egymás foglalkozásait, megismerték egymás laborjának felszereltségét és profilját a személyes látogatások során.
A projekt keretében mintegy 6400 diák 645 alkalommal 3074 kontaktóra keretében mélyíthette el tudását a természettudományok valamely ágában. Célunk, hogy a kialakul együttműködésekre alapozva a jövőben is támogatni tudjuk a természettudományok iránt érdeklődő diákok szakmai kibontakozását.
Köszönjük a lehetőséget, hogy a laborunk fejlesztésére, fejlődésére támogatást kaphattunk.
Projekt összefoglaló adatok
Cím: Selye János Diáklaborok a Duna-Tisza-Közén
Projekt azonosító: XIA-DIAKLABOR-23-05
Megvalósítási időszak: 2023.06.01.-2025.05.31
Megvalósítók:
Piarista Rend Magyar Tartománya – Piarista Iskola Kecskemét,
Kecskeméti Tankerületi Központ – Bányai Júlia Gimnázium,
Monori Tankerületi Központ – Táncsics Mihály Gimnázium,
Dabas, Kiskunhalasi Református Egyházkerület – Szilády Áron Gimnázium és Kollégium
Támogatási összeg: 174 999 995 Ft
Piarista Rend Magyar Tartománya