100 éves a Bencés, Ciszterci és Piarista Diákszövetség

Centenáriumi ünnepségre gyűltek össze a bencés, ciszterci és piarista öregdiákok december 16-án a Sapientia dísztermében a Szerzetesi Iskolák Diákjainak Társasága (SZITA) szervezésében.

A találkozó elején Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter videóüzenetében úgy fogalmazott: identitásunk gyökere az elvégzett munka és az imádságos hit együttes erejében rejlik. A miniszter hálával gondol vissza a bencés gimnáziumban eltöltött évekre. A centenáriumi év alkalom és lehetőség az összefogás és az egység megtapasztalására. Hisz képviselnünk kell a világban mindazt, amit e három szerzetesi iskolában tanulhattunk.

Ezt követően Takács Péter államtitkár köszöntötte az öregdiákokat. Kiemelte, komoly felelőssége van az öregdiákoknak is abban, hogy milyen Magyarországot szeretnénk építeni. Ezért közösen kell cselekednünk az egész magyar, keresztény haza javára.

Tóth András, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese, a Versenytanács elnöke, volt győri bencés diák, az ünnepséget szervező SZITA szóvivője elmondta: a társaság, a magyarországi szerzetesrendi diákszövetségek együttműködési fóruma 2022-ben jött létre, száz évvel azt követően, hogy 1922-ben Klebelsberg Kuno akkori vallás- és közoktatásügyi miniszter kezdeményezésére megalakult az első szerzetesrendi nevelésben részesülteket tömörítő diákszövetség: a ciszterci. Ezt követte 1923-ban a bencés és a piarista diákszövetség megalapítása. A SZITA keretein belül indult együttműködés célja a tapasztalatcsere és közös társadalmi jelenzőségű programok megvalósítása.

A Diákszövetségek nevében az elnökök köszöntötték az ünneplőket. Nógrádi László, a Bencés Diákszövetség elnöke azokat az értékeket emelte ki, amelyek minden időben értékek, és egyben mértékek maradnak.

Pólya Viktor, a Magyar Ciszterci Diákok Szövetségének elnöke a szerzetesi iskolákban érezhető közösségbe hívást, a közösségek formálását hangsúlyozta.

Strommer Pál, a Magyar Piarista Diákszövetség elnöke elmondta, a közös felmérés során is megtapasztaltuk a tanulmány egyik fontos megállapítását: „a szerzetesrendi iskolák nem az egyformaság, hanem a sokféleség iskolái. Miközben vannak általánosan jelen lévő jellegzetességek, aközben tetten érhetőek megkülönböztető sajátosságok is.”

„A tanáraink nemcsak tudást adtak át nekünk, sokkal többet, azt az igényt, hogy a valóság reális ismeretére törekedjünk. A valóság pedig a teljes valóságot jelenti: teremtettségünk és megváltottságunk valóságát, az anyagi világ valóságát, kultúránk valóságát, az emberi létünk és a közösségi létre rendeltetettségünk valóságát, társadalmi berendezkedésünk valóságát. Alázatot, ami arra késztet minket, hogy a valóság megismerésében soha ne állapodjunk meg a mostani tudásunkban, hogy tiszteljük a kérdéseket és a kérdezőket.

Az ünnepség előadója Dr. Máté-Tóth András a magyarországi szerzetesi nevelésről készült kutatás eredményeit összegezte. Elmondta, bizonyos dolgokat csak elfogultsággal lehet igazán megismerni, ez a kutatás is ilyen. A kérdések közös gondolkodásból születtek meg, és a felmérés alapját adó kérdőívet több mint 1200 öregdiák töltötte ki.

Néhány főbb szempont mentén mutatta be az eredményeket. Kiemelt örökségként a legfontosabbak az összetartozástudat, együttműködés, együttérzés, ellenállóképesség, problémamegoldás, bizalom, udvariasság, kommunikációs készség és vezetői képesség. Szemléletformálásnál a tudás, emberség, fegyelem, hit, következetesség, rendszeretet és hazafiasság voltak a legmeghatározóbb ismérvei.

Az iskolák által átadott szellemi örökségek közt a szolidaritás, az elesettekkel törődés, a keresztény, a nemzeti értékek, valamint a demokrácia védelme, a határon túliak támogatása, a környezettudatos életvitel és az ökumenikus elkötelezettség szerepeltek.

A válaszadókat négy kategóriába sorolták érettségi évek szerint, 1975 előtt végzettek, 1976-90. között, 1991-2006. között és 2007. után érettségizettek.

Az előadás után 3 panelbeszélgetés következett. Elsőként bencés öregdiákok beszélgettek többek között a bencés identitás mibenlétéről és a diákszövetség feladatairól.

A beszélgetést örömteli váratlan esemény állította meg pár percre. Megérkezett Jelenits István piarista szerzetes, aki ezen a napon ünnepelte 91. születésnapját. A hónapok óta betegségből gyógyuló Jelenits atyát az egybegyűltek nevében Strommer Pál köszöntötte meg, átadva a centenáriumi díszkiadvány egy példányát.

A második beszélgetésben ciszterci orvos öregdiákok azt járták körül, hogy mennyit segített – és segít most is – hivatásuk gyakorlásában az iskolai évek során tanultak és tapasztaltak.

Az utolsó blokkban piarista öregdiákokat kérdezett Valaczka András. Partnerei voltak Nyáry Zsigmond, a Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium igazgatója, Szűts Zoltán, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem dékánja és Pál Gergely, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, igazgatóhelyettese. A vezetői munkát végző pedagógus öregdiákok a személyiség és hivatás összefüggéseiről, a felelősségvállalás tanulható mintázatairól, a tanári hivatás személyről személyre örökíthető elkötelezettségéről beszélgettek. 

* * *

A SZITA keretei közötti együttműködésben a Bencés Diákszövetség, a Ciszterci Diákok Szövetsége, a Magyar Piarista Diákszövetség, a Ferences Öregdiákegyesület, a Miasszonyunk Iskolanővérek Diákjainak Országos Szövetsége vesz részt. Az együttműködés célja a tapasztalatcsere és közösen elhatározott társadalmi jelentőségű programok megvalósítása, mint amilyen 2023-ban a bencés, ciszterci és piarista diákszövetségek alapításának századik évfordulójának közös megünneplése.

A Magyar Diplomáciai Akadémia támogatásából megvalósult kutatás szerint a szerzetesi nevelés lényege négy pontban ragadható meg: teljes idejüket és énjüket diákoknak szentelő nevelők; vallásos hit; közösség iránti igény kialakítása; valamint teljes embert nevelő pedagógia – olvasható a közreadott sajtóanyagban.

Piarista Rend Magyar Tartománya

Képek: Csapó Viktória