A Segítő Háló egy szakmai kapcsolati háló, amely az „1 ház, 7 rend, 1 küldetés” elnevezésű TÁMOP-program keretében jött létre. Az egyházi oktatási-nevelési intézmények segítő munkakörben dolgozó munkatársai, vagy az ilyen feladatokat is ellátó pedagógusai számára kíván erősítést, konzultációs teret biztosítani. A Segítő Háló őszi szakmai napját 2017. szeptember 28-án tartottuk Budapesten a Piarista Központban.
A egyházi oktatási-nevelési intézmények segítő munkakörben dolgozó munkatársai, vagy az ilyen feladatokat is ellátó pedagógusai számára kíván erősítést, konzultációs teret biztosítani. Megnyitja az egymástól való tanulás lehetőségét, és egyúttal megalapozza, hogy egymásnak – s ezáltal az intézményeknek – konkrét segítséget tudjanak nyújtani. A premontrei rend csatlakozásával tovább bővülve, már 8 rend hálója szövődött piarista szervezésben, idén negyedik alkalommal.
Guba András piarista szerzetes, mint a Segítő Háló megálmodója és Székelyné Kováts Eszter, mint a szervezők vezetője köszöntötték a jelenlévőket, akik három fő témakörben gazdagodhattak a nap során.
A szexuális nevelés és felvilágosítás legfontosabb kérdéseiről Csáky-Pallavicini Zsófia szakpszichológus, családterapeuta és férje, Semsey Gábor pedagógus, mentálhigiénés szakember, a HÍD Alapítvány kuratóriumának elnöke tartottak előadást.
Tapasztalataikat megosztva megtudtuk,hogy:
- a szülők segítése a legfőbb feladat ebben a folyamatban.
- fontos, hogy őszinték, bátrak, folyamatban gondolkodók legyünk.
- reflektálnunk kell saját megélt útjainkra, működésünkre.
- sosem elég, és sosincs túl korán az evvel kapcsolatos, életkoruknak megfelelően adott információ.
- használjuk ki az időt, amíg tőlünk kérdeznek!
- az a gyerek is kíván eligazítást, aki nem meri feltenni kérdéseit…
- ha elmarad a felvilágosítás, nem megfelelő helyről,rossz tapasztalatok árán elégítik ki a kíváncsiságukat, ami szexuális- és viselkedészavarokhoz vezethet.
Érdekes volt végiggondolni evvel kapcsolatos feladatainkat, felelősségünket szülői, iskolai segítői és intézményi szinten is.
A zene, mozgás, játék a pedagógiai munkában és a konfliktusok kezelésében témakörben a Zsámbéki Premontrei Szakgimnázium tanárai, Járvás Kata pszichológus, mozgásterapeuta és Fejér Gábor mentálhigiénés vezető, mozgásterapeuta tartottak interaktív foglalkozást. Tánccal, zenével, verssel kapcsolódhattunk egymáshoz a gyakorlatok során, megélhettük a dobok testet, lelket megérintő kommunikációs erejét.
Nagyon felszabadító, inspiráló, közösséget erősítő volt minden általuk vezetett feladat. Megerősödtünk abban, hogy segítőként ezt a megelőzési, megoldási dimenziót képviselnünk kell.
Arról, hogy mit jelent a resztoratív pedagógia a gyakorlatban, Nagy Éva és Kalmár Margit resztoratív facilitátorok, a BKSZC Pogány Frigyes Szakgimnázium tanárai osztották meg velünk tudásukat.
Hallhattunk a:
- helyreállító, jóvátételi szemlélet lényegéről,
- konfliktusban érintettek érzéseinek megosztásáról, szükségleteinek megjelenítéséről,
- a kontroll és az érzelmi támogatás fontosságáról,
- a konfliktusok során alkalmazható „jó kérdésekről",
- a megelőző szemléletről, partneri kapcsolatról, csoportba való visszaintegrálásról,
- egészséges, támogató, jól reagáló közösségek létrehozásáról, szerepéről,
- a konfliktuskezelő módszer iskolai alkalmazásáról, gyakorlatáról…
A foglalkozás zárásaként egy fiktív resztoratív konferencia részeseivé válhattunk.
A személyes beszélgetések és a visszajelző lapok is azt mutatják, hogy fontos, elvihető tudással gyarapodtak a résztvevők: nyolc rend, negyvenkilenc ember, akik küldetésükben megerősödve, innovatív gondolatokkal feltöltődve térnek vissza segítő feladataikhoz.
TÖRÖK KATALIN