Erő – erőszak nélkül

NID-703_Farkas István SchP

Szülők és pedagógusok az iskolai konfliktusok megoldásáért

Az oktatási intézményekben az utóbbi időben gyakorivá vált, erőszakba torkoll

Az Erősnek lenni erőszak nélkül címet viselő konferencia közös gondolkodásra hívta mindazokat, akik tenni képesek az iskolákban egyre gyakoribb erőszakos cselekedetek ellen. A résztvevők arra keresték a választ, szülőknek és pedagógusoknak milyen eszközeik lehetnek a megelőzésre. A konferenciába bekapcsolódott a Szlovákiai Magyar Szülők Szövetsége is, amely – mint Mézes Rudolf elnök köszöntőjében rámutatott – a legnagyobb létszámú nemzetiségi civil csoportosulás Szlovákiában.

A jelenlévőket elsőként a házigazda intézet igazgatója, Bajzák M. Eszter nővér köszöntötte. A Szülői Közösségek Egyesülete létrejöttéről, múltjáról és jelenéről Hardy F. Gábor elnök szólt, aki kiemelte mind a szülők, mind a pedagógusok példamutatásának fontosságát a problémák megoldásában.

Az erő és a gyengédség lelke címmel a mosonmagyaróvári piarista gimnázium igazgatója, Farkas István piarista szerzetes tartotta a konferencia nyitóelőadását. Azokat az ellentmondásokat elemezte, amelyek a közéletben és az oktatásban használt fogalmainkat jellemzik, hiszen ezek gyakran torzítva jutnak el a mai emberhez. A pedagógusok és szülők által leggyakrabban használt nevelési fogalmakat – mint erő és erőszak, tekintély és engedelmesség, számonkérés és harag – meg kell tisztítani a mindennapi használatban rájuk rakódott tartalmaktól, hogy felfedezzük eredeti jelentésüket.

Mint az előadó rámutatott, mindez hasonló egy lovas kocsihoz, amelynél a befogott lovak szimbolizálják a fogalmakat, amelyek pozitív és negatív tulajdonságokkal egyaránt bírnak. Mindegyik lehet építő és romboló, ha a hajtó, vagyis az okosság nem befolyásolja azokat. Kiemelte, hogy fel kell vállalnunk mind a pozitív, mind a negatív oldalát egy-egy fogalomnak – mert ha nem, akkor úgy járunk, mint azok, akiket Jézus langyosaknak bélyegzett. A fogalmak eróziója a tekintélyt és az engedelmességet is érinti. A tekintélytagadók hangsúlyozzák, hogy a demokrácia szolgálatában állnak, ez viszont nem igaz, hiszen a tekintély ellentéte nem a demokrácia, hanem az anarchia, amelynek egyik veszélyes megvalósulási formája a diktatúra. A haragról szólva Farkas István elmondta: „A harag elfojtása értelmetlen belső őrlődéssel jár. Becsapom a másikat, ha például azt mondom neki, hogy nem baj, ha nem készítette el a házi feladatot. A haragot ki kell fejezni, mert az a másik felé irányuló bizalom jele."

A bevezető előadás után a résztvevők más-más témát érintve, kis létszámú műhelyekben cserélhették ki tapasztalataikat. Az Önérvényesítés erőszak nélkül – a passzív agresszió témakört Miklós-Dienes Lívia szakpszichológus, családterapeuta vezette, aki a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kórházból érkezett a konferenciára. Németh Erzsébet pszichológus műhelyében az értő figyelemről tanulhattak többet a jelenlévők, amelynek során próbálták kielemezni, hogyan lehet közelebb jutni a kamaszokhoz, megérteni lelkivilágukat. Csernyák Péter csoportterapeuta az Önismereti csoportok kamaszoknak – hogyan segítsünk nekik, hogy később tudjanak segíteni önmagukon munkacímet viselő szekciót vezette. Szöőr Anna jogász, pszichológus és Baranyi Károly, a Nemzeti Pedagógus Műhely elnöke vezették a média és az erőszak kapcsolatáról szóló ülést, amelynek során olyan témakörök is szóba jöttek, mint például a férfiak és nők közötti különbség, illetve a nemek helyes megítélése, elfogadása. A média, mint a morális pánik előidézője főleg abban végez „alapos munkát", hogy elfogadtat és helyesnek állít be olyan negatív folyamatokat, mint az apai tekintély rombolása és a természetes családmodell szétrombolása. A közvéleménykutatási eredmények szerint a magyar nők többsége még mindig a családot tartja a legfontosabbnak, és a fiatal lányok nagy része szeretne két vagy több gyermeket. Baranyi Károly rámutatott arra, ennek egyik oka lehet az, hogy a magyar nyelvben azok a szavak, mint édesanya, édesapa, feleség olyan többlettartalommal rendelkeznek, amelyek minden korban vonzóak maradnak az embereknek. Farkas István Erő és erőszak az iskolában címmel tartott műhelybeszélgetést a résztvevőkkel.

A konferencia végén Bajzák M. Eszter nővér beszámolt azokról a pályázatokról és fejlesztési lehetőségekről, amelyek lehetővé teszik majd a katolikus intézményekben oktató pedagógusok minél alaposabb képzését és felkészültségét, valamint a szükséges anyagi és tárgyi feltételek biztosítását.

Mácsai Kornélia

Forrás: Új Ember, 2009. március 22., 1. és 8. oldal.