Hivatás, életpálya, kísérés – Különleges szótár segíti a hivatásgondozási és életpályaépítési fogalmak közös megértését

hiv2

A Hivatásgondozók és életpályatervező munkatársak az idei tanévben is közös gondolkodással, tapasztalatcserével és képzéssel folytatták a közös munkát. Munkájukhoz kapcsolódóan készült most el a Hivatásgondozási és életpálya-építési fogalmak szótára.

Visszatekintve az elmúlt hónapokra, az első találkozón a tanév hivatáskereső és pályaorientációs programjaihoz nyújtottak egymásnak segítséget jó gyakorlatok, koncepciók megosztásával.

A következő alkalommal a már megvalósult pályaorientációs napok és lelkigyakorlatok beszámolója mellett arról is szó esett, hogy a korábbi találkozón megismert gyakorlatokat hogyan tudták beépíteni az egyes intézményi programokba. Ezen az alkalmon a Hivatás Évét meghirdető generálisi levelet alapul véve átbeszélték az egyetemes rendi és tartományi programokat és rendelkezésre álló eszközöket is bemutatták.

A tanév utolsó találkozója közös tanulással telt, a hivatásgondozás és életpályatervezés témájában. Dr. Török Réka munka- és pályatanácsadó szakpszichológus, a Piarista Kilátó Központ munkatársa bemutatta az életpálya-tervezést támogató kompetencia mátrix-ot és a hozzátartozó kutatásfejlesztést. Ennek célja egy integrált, életpálya-kompetencia fókuszú, az ifjúsági célcsoportnak szánt eszköz- és szolgáltatáskészlet tudományos megalapozottságú kialakítása. Az életpálya-kompetenciák meghatározása mellett az egyéni és csoportos fejlesztés várható eredményeinek, valamint az eredményekhez vezető utak leírása, a módszerek és gyakorlatok összegyűjtése a célkitűzés. A 7-12. évfolyamos korosztályoknál már megtörtént a kompetenciák javasolt beazonosítása – területei, definíciói, fejlesztési szintjei és várható eredményei –, túl vannak a mérőeszköz fejlesztésen (online kérdőív) és jelenleg a méréseket bonyolítják le, vizsgálva az eszköz hatékonyságát. A kutatásba eddig több mint 500 diák vett részt.

Katona Miklós, a Piarista Kilátó Központ vezetője a Mesterségem cíMERRE? (MCM) elnevezésű, többszörösen díjazott szakmai rendezvényt ismertette. Az egyszerre 80-100 diákot megmozgató 4–8 órás változatban megtartható életpálya-tervezési program során a résztvevők forgószínpad-szerűen megrendezett eseményeken vehetnek részt, mint például: pályaorientációs ráhangolódás, önismeret, értékek és érdeklődési kör meghatározása, döntési kompetencia fejlesztése, motivációs levélírás, egyéni tanácsadás stb. A program 7-8. és 11-12. évfolyamosok számára egyaránt megvalósítható. Azóta a Központ – április 8-án – adaptálta és kipróbálta a programot P/ON Pályaorientációs Nap keretében a kecskeméti Piarista Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda felső tagozatos diákjai körében.

Szabó Dániel piarista szerzetes a Hivatás Éve programjairól beszélve bemutatta a hivatás-kártyákat, amelyek kisebb-nagyobb cselekvésre buzdítással segítik a hivatásgondozás ügyét. A rendházak év végi nyílt délutánjai pedig kötetlen ismerkedési lehetőséget biztosítanak az érdeklődő fiataloknak majd.

A most elkészült Hivatásgondozási és életpálya-építési fogalmaink szótárát Molnár Lehel szerzetes mutatta be a kollégáknak. A szótár célja közös fogalmak és tudás létrehozása az életpálya-kompetenciák fejlesztése, életpálya-tervezés szakterminológiái és a hivatásgondozás fogalomrendszerének területeiről. 25 főcím alá rendezve tisztázza az alapfogalmakat és példákkal, kereszthivatkozással segíti az egyes szavak közös értelmezést.

Letölthető szótár